Rusteloos? Gestresseerd? Vermoeid? : wat kan je eraan doen?

Laatst bijgewerkt: december 2020
ad_MetaRelax_Stress.jpg

nieuws In stresssituaties gebruikt je lichaam meer magnesium.  Je voorraad magnesium slinkt dan dus sneller dan normaal. Het magnesiumtekort wordt steeds groter en creëert opnieuw meer stress. Kortom: je komt in een vicieuze cirkel terecht.

MAGNESIUM: EEN ONMISBAAR MINERAAL

ad_MetaRelax_Magnesium-2.jpg
Net daarom is magnesium zo’n onmisbaar mineraal voor ons lichaam. Het ondersteunt niet alleen het goed functioneren van het zenuwstelsel, maar ook van de spieren, en het helpt bij het vrijmaken van energie en het verminderen van vermoeidheid. 
Studies(1) tonen aan dat – zélfs met een gezonde en evenwichtige voeding –  bijna 80% van de bevolking de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid magnesium niet haalt.  Niet alleen tijdens periodes van stress kan een magnesiumtekort ontstaan, maar ook bij sporters, zwangere vrouwen of bij inname van bepaalde geneesmiddelen (bvb. maagzuurremmers). 

WAT IS DE OPLOSSING?

ad_MetaRelax_Magnesium.jpg
Herken je een tekort aan magnesium, dan kan je dit oplossen door het eten van magnesiumrijke voeding, zoals o.a. groene bladgroenten (vb. spinazie, peterselie), peulvruchten, volle granen, bananen, noten, artisjok, tonijn. Maar gezien dit vaak niet voldoende is, kan het daarnaast aangewezen zijn om magnesium via supplementen in te nemen. Belangrijk daarbij is rekening te houden met het soort magnesium. Er zijn namelijk grote verschillen in opneembaarheid (de biologische beschikbaarheid) en gastro-intestinale tolerantie. Magnesiumglycerofosfaat bijvoorbeeld is een bijzonder kwalitatief magnesiumzout dat goed opgenomen wordt door het lichaam en uitstekend wordt verdragen door maag en darm. De toevoeging van B-vitamines wordt ook aanbevolen, bijvoorbeeld vit. B6, B9 en B12. Kies dan voor actieve B-vitamines, want die hoeven niet meer door het lichaam worden omgezet en kunnen zo direct worden opgenomen.

(1) López-Sobaler et al. Adequacy of Usual Vitamin and Mineral Intake in Spanish Children and Adolescents: ENALIA Study. Nutrients. 2017 Feb 13;9(2). Olza et al. Reported Dietary Intake, Disparity between the Reported Consumption and the Level Needed for Ade¬quacy and Food Sources of Calcium, Phosphorus, Magnesium and Vitamin D in the Spanish Population: Findings from the ANIBES Study. Nutrients. 2017 Feb 21;9(2).


bron: ingezonden mededeling: MetaGenics

Wil je onze artikels graag ontvangen in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Gezondheid NV / Mediahuis.
volgopfacebook

volgopinstagram