ad

Wapen je immuunsysteem tegen corona

Laatst bijgewerkt: oktober 2020
ad_ImmuDefense.jpg

nieuws Met de winter voor de deur, het griepseizoen in aantocht en vooral de verontrustende Covid-19 besmettingen, is het meer dan ooit belangrijk om voldoende gewapend te zijn tegen virale infecties. Iedereen is zich intussen bewust van het belang van een goed functionerend immuunsysteem. Maar hoe werkt het en wat doe je om het paraat te hebben?  We kennen allemaal de maatregelen om de verspreiding van besmettingen te voorkomen. Maar wat kan je nu doen om je lichaam sterker te maken als je toch besmet raakt?

HOE WERKT ONS IMMUUNSYSTEEM?

Het immuunsysteem is een complex geheel van organen, cellen en moleculen die met elkaar samenwerken om ons te beschermen tegen indringers: lichaamsvreemde stoffen zoals bacteriën, virussen, schimmels, parasieten en gifstoffen. Onze fysieke barrière samen met onze algemene afweer vormen het aangeboren immuunsysteem. Binnen de fysieke barrière heeft de huid samen met de slijmvliezen in de darmen en luchtwegen een beschermende rol. Daarnaast spelen de witte bloedcellen een hoofdrol binnen ons afweersysteem. Ze verdedigen ons tegen vreemde indringers door een soort stofzuigerrol op zich te nemen waarbij ze bacteriën, lichaamsvreemde cellen en dode cellen opnemen en doden. Dit aangeboren immuunsysteem is als het ware ons eerste verdedigingsmechanisme dat vanaf de geboorte aanwezig is. 

Daarnaast hebben we ook een verworven immuunsysteem dat we gedurende ons leven ontwikkelen als reactie op bepaalde ziekteverwekkers. Met andere woorden, contact via besmetting met zo’n ziekteverwekker of via vaccinatie, is nodig om doorheen onze levensjaren dat zogenaamd verworven immuunsysteem te ontwikkelen.

EEN GEZONDE LEVENSSTIJL VORMT DE BASIS VOOR ONZE WEERSTAND

ad_Dossier-ImmuDefense.jpg
Met een gezonde levensstijl wordt bedoeld: voldoende beweging*, een gevarieerde voeding en voldoende ontspanning en slaap. Daarnaast is het belangrijk om niet te roken en matig te zijn met alcohol. Deze factoren vormen een eerste belangrijke basis voor een goed werkend en weerbaar lichaam. 

Het Vlaams Instituut Gezond Leven raadt aan om wekelijks minstens 150 minuten te bewegen. Je kan kiezen om dit te spreiden over meerdere dagen en hierbij te bewegen aan een matige intensiteit of je kan kiezen om te bewegen aan een hoge intensiteit één of twee maal per week. Een combinatie van matig en intensief bewegen is vanzelfsprekend ook goed. Daarnaast is het ook belangrijk om niet te lang stil te zitten zowel thuis als op het werk. 

WEERSTAND VERHOGEN MET MICRONUTRITIE: MINERALEN, VITAMINES & PLANTENEXTRACTEN

Naast een gezonde levensstijl met voldoende beweging, gezonde voeding en voldoende slaap, stellen diverse onderzoekscentra vast dat een aantal specifieke micronutriënten van essentieel belang zijn bij het ondersteunen en het activeren van het immuunsysteem. Van een aantal micronutriënten zijn talloze wetenschappelijke studies gepubliceerd die aantonen dat ze een positief effect hebben op het immuunsysteem: vitamine D, vitamine C, zink en selenium. Deze nutriënten zijn essentieel voor een optimale immuunrespons en hebben een gunstig effect op de duur en de ernst van het ziekteverloop bij virale infecties zoals bij griepvirussen en bij SARS-virussen waaronder Covid-19. Ook voor bèta-glucanen en EGCG (Camellia sinensis extract) is er sterke wetenschappelijke onderbouwing dat ze het immuunsysteem extra ondersteunen. 

TEKORTEN BIJ DE BELGISCHE BEVOLKING

ad_n_Dossier-ImmuDefense.jpg
Een belangrijk deel van de Belgische bevolking krijgt onvoldoende vitamine D, vitamine C, zink en selenium binnen via de dagelijkse voeding: 

  • 95% van de mannen en 77% van de vrouwen hebben een risico op een vitamine D tekort (1)
  • 73% van de mannen en 78% van de vrouwen hebben een risico op een vitamine C tekort (1)
  • Selenium zit in vrij veel voedingsmiddelen. In het geval van een infectie is het echter van belang om extra aanvoer van selenium te verzekeren, gezien de essentiële rol van selenium voor het immuunsysteem (2)
  • In België worden ook heel wat zinktekorten vastgesteld (verschijnselen: afwijking aan huid & slijmvliezen; verandering of verlies van reuk- en smaakzin en een verminderde afweer tegen infecties). Het is belangrijk om elke dag voldoende zink binnen te krijgen want ons lichaam kan geen reserve van zink opslaan. Bovendien wordt zink minder goed opgenomen in combinatie met een maaltijd die granen bevat. (3)

Wat we weten over het immuunsysteem is door Covid-19 in de voorbije maanden drastisch veranderd. Wereldwijd is wetenschappelijk onderzocht en aangetoond welke factoren een cruciale rol spelen om ons weerbaar te maken tegen infecties. Heel wat artsen onderstrepen hierbij het belang om vitamine D, vitamine C, zink en selenium tekorten gericht aan te vullen. Bij tekort aan deze essentiële micronutriënten is het immuunsysteem duidelijk minder goed gewapend en is men vatbaarder voor virale infecties. Daarbij is het van groot belang dat de micronutriënten goed opneembaar zijn, in de juiste dosis en gebruiksvriendelijk. Alleen zo is er garantie op het gewenste effect.

1 De Ridder K, et al. Samenvatting van de resultaten. In: Tafforeau J. (ed.) Voedselconsumptiepeiling 2014-2015. WIV-ISP, Brussel, 2016
2 Avert J.C. et al. (2018). Review. Selenium, Selenoproteins, and Immunity. Nutrients, 2018 Sep 1;10(9):2013
3 HGR Nr 9285. Voedingsaanbevelingen voor België. 2016


bron: ingezonden mededeling: Metagenics

ad


pub