ad

Kwaliteitsvoller leven dankzij 'Werkboek hyperventilatie, angst en paniek'

Laatst bijgewerkt: oktober 2020
Hyperventilatie.jpg

boeken/interviews

Informatie opzoeken en praten over je fysische of mentale problemen is een belangrijke eerste stap richting genezing. Maar zelden zal een eenmalig bezoek aan een dokter, therapeut of kinesist je van je klachten afhelpen. Daar is meer voor nodig, zoals een ingreep, een langdurig traject van oefenen of zelfs een verandering in je gedrag en/of levensstijl.

Voor mensen die geplaagd worden door hyperventilatie of die regelmatig last hebben van angst- of paniekaanvallen geldt exact hetzelfde, al gaat aan hun genezingsproces nog een stapje vooraf: het besef dat en wat er mis is.

De laatste jaren verscheen er heel wat interessante lectuur over hyperventilatie, angst- en paniekaanvallen. Diverse auteurs deden hun best om deze onderwerpen bespreekbaar te maken en een hele reeks vooroordelen erover uit de weg te ruimen. Dankzij hun boeken, artikels in tijdschriften en online getuigenissen ging er bij vele mensen een lichtje branden. Zij herkenden de verhalen en de struggles die deze auteurs en hun cliënten elke dag meemaakten. Eindelijk konden ze het beestje een naam geven.

Maar daarom zijn ze nog niet van hun klachten af. Om hen daarbij te helpen, publiceerden Katrien Geeraerts en Nicole Smit onlangs hun ‘Werkboek Hyperventilatie, Angst en Paniek’. De auteurs hebben elk hun eigen praktijk én verhaal, wat van hen niet alleen vakdeskundigen maar ook ervaringsspecialisten maakt.

Omdat kennis en begrip de basis vormen van de oplossing, beginnen ze het boek met een stuk theorie over hyperventilatie, ademhaling en angst/paniek. Zo leer je wat er met je lichaam gebeurt als je hyperventileert, welke belangrijke rol je ademhaling speelt en wat een paniekaanval nu juist is.

In een tweede hoofdstuk helpen de auteurs je inzicht te krijgen in je leefpatroon. Ze helpen je ontdekken wat er bij jou aan de basis ligt van je klachten en reiken enkele handige tools aan om daar patronen in te herkennen.

Omdat de juiste voeding, voldoende beweging, slaap en doseren belangrijke pijlers zijn om hyperventilatie tegen te gaan, wordt hier in een laatste hoofdstuk de nodige aandacht aan besteed. Ook hier worden praktische tips en oefeningen aangereikt waarmee je zelf aan de slag kan.

Dit ‘Werkboek Hyperventilatie, Angst en Paniek’ is een logisch vervolg op het eerder uitgegeven boek ‘Blijven Ademen’ van Katrien Geeraerts. Waar de auteur ons toen hielp de ogen te openen voor het fenomeen hyperventilatie, helpt ze ons nu alweer een stapje verder met oefeningen, praktische tips en een leidraad om beter te leren omgaan met onze demonen.

zie ook artikel : Hartcoherentie als antwoord op stress, burn-out en hyperventilatie

zie ook artikel : Mijn verhaal: over hyperventileren en hartcoherentie


bron: Annemie Vandeweerdt

ad


pub