ad

Yoga helpt (op korte termijn) tegen piekerstoornissen

Laatst bijgewerkt: september 2020
123m-yoga-meditatie-relax-7-8.jpg

nieuws Yogaliefhebbers hebben het altijd al gezegd: de discipline is niet enkel goed voor het lichaam, maar ook voor de geest. Amerikaans onderzoek geeft hen nu deels gelijk, yoga zou op de korte termijn helpen om overdreven piekeren tegen te gaan. Maar cognitieve gedragstherapie werkt nog een stuk beter bij dergelijke mentale problemen, zeker op de lange termijn.

De nieuwe studie van de New York University’s Grossman School of Medicine wilde wetenschappelijk aantonen of het beoefenen van yoga een efficiënte manier is om piekerstoornissen, de zogenaamde gegeneraliseerde angststoornissen, te bestrijden. Mensen met zo’n stoornis zijn voortdurend gespannen en maken zich (onterecht) constant zorgen, waardoor ze slecht slapen en zich bij de minste aanleiding enorm angstig voelen. 

Uit de Belgische gezondheidsenquête van 2018 bleek dat iets meer dan één op de tien personen (11,2%) toen leed aan een gegeneraliseerde angststoornis. Volgens een recenter rapport van het Belgisch gezondheidsinstituut Sciensano zorgde de covid-19-crisis ervoor dat nog meer landgenoten kampen met angsten.
Cognitieve gedragstherapie
Piekerstoornissen worden traditioneel aangepakt door middel van cognitieve gedragstherapie, gesprekstherapie waarbij negatieve gedachtepatronen doorbroken worden door problemen op een positievere manier te benaderen. Maar de Amerikaanse onderzoekers wijzen erop dat vele mensen deze behandeling niet kunnen of willen ondergaan. De therapie vergt veel tijd, brengt de nodige kosten met zich mee en is niet voor iedereen toegankelijk. Veel mensen zoeken daarom hun heil in meer laagdrempelige alternatieven zoals yoga.

Voor de Amerikaanse studie werden 226 mensen met een gegeneraliseerde angststoornis in drie groepen ingedeeld. De eerste groep kreeg gedurende drie maanden cognitieve gedragstherapie, de tweede (Kundalini-)yoga en de derde stressmanagement. De yogasessies bestonden uit verschillende houdingen, ademhalingstechnieken, ontspanningsoefeningen, yogatheorie en meditatie- en mindfulnesspraktijken. Bij stressmanagement kregen deelnemers voorlichting over de gevolgen van stress en het belang van een gezonde levensstijl bij het verminderen van angsten.
Effect yogasessie
Bij meer dan de helft (54%) van degenen die yoga beoefenden, zorgden de sessies ervoor dat hun symptomen aanzienlijk verminderden, terwijl maar 33% van de mensen in de stressmanagementgroep zich beter voelde door de voorlichting. Cognitieve gedragstherapie was wel nog een stuk efficiënter, want in deze groep verminderden de problemen van 71% van de patiënten. 

Om de gevolgen op lange termijn vast te stellen, volgden de wetenschappers de deelnemers nog op gedurende een halfjaar. Na die zes maanden bleek de cognitieve therapie nog steeds een krachtig effect te hebben, terwijl de yogasessies veel minder een blijvende invloed uitoefenden. Dat lijkt erop te wijzen dat cognitieve therapie een robuustere en duurzamere oplossing is bij het behandelen van piekerstoornissen. 
Waardevol in behandelplan
“Onze bevindingen laten zien dat yoga, dat veilig en toegankelijk is, symptomen bij sommige mensen met deze stoornissen kan verminderen”, stelde leidende auteur Naomi Simon. “Het kan een waardevol middel zijn in een algemeen behandelplan.” Toekomstig onderzoek moet uitwijzen welke patiënten waarschijnlijk het meest gebaat zijn bij yogasessies, zodat zorgverleners meer advies op maat kunnen geven. 

Bronnen:
https://nyulangone.org
https://www.ipsnews.be
https://www.sciencefocus.com
https://www.sciencealert.com
https://jamanetwork.com
https://www.geestelijkgezondvlaanderen.be
https://his.wiv-isp.be
https://www.sciensano.be/sites/default/files/report1_covid-19his_nl_1.pdf

zie ook artikel : Yoga helpt tegen depressie


bron: Andy Furniere - gezondheidsjournalist

ad


pub