ad

Slaap is cruciaal voor ons immuunsysteem

Laatst bijgewerkt: juni 2020
123-pt-slaap-ziekenhuis-bed-09-18.jpg

nieuws Een onderzoek van het slaaplaboratorium van het academische CHU Brugmann ziekenhuis toont aan we massaal wakker lagen van het coronavirus. De angst om ziek te worden, de stress van de quarantaine… Een aanhoudend slaapgebrek heeft echter wel een impact op ons immuunsysteem, en een sterk afweersysteem is net heel belangrijk als een virus rondgaat.

Dokter Anne Fierlafijn legt uit: “Verschillende studies tonen aan dat een goede nachtrust de werkzaamheid van de immuunrespons verbetert én mensen beschermt tegen infecties. Zo toonde een eerdere studie aan dat bij een blootstelling aan bijvoorbeeld een rhinovirus 50% van de proefpersonen die maximaal 5 uur per nacht slapen, effectief ziek werden. Dat tegenover slechts 18% van diegenen die 7 uur of meer nachtrust genieten.” Volgens het onderzoek is 9 op 10 Belgen zich bewust van het feit dat voldoende slaap belangrijk is voor onze weerstand.

Hoeveel uren slaap hebben we nodig?

“De regelmatigheid van het slaappatroon, de kwaliteit en de duur van de slaap maar ook de structuur ervan beïnvloeden al onze organen, onze lichaamscellen en ons metabolisme. De internationale aanbevelingen van de American Sleep Association zijn dan ook duidelijk: een volwassene heeft tussen de 7 en 9 uur slaap nodig om gezond te zijn. 15% van de Belgen is er zich echter niet van bewust dat minder dan 7 uur slaap per nacht als volwassene een serieuze impact kan hebben op de gezondheid. Het is nochtans belangrijk om dit cijfer te kennen, want we slapen gemiddeld een derde van ons leven en onze gezondheidstoestand hangt grotendeels af van de kwaliteit en de duur van onze slaap. Slapen, in combinatie met een goede gezondheid, verdient nu meer dan ooit onze aandacht.”

Hoe kunnen we onze nachtrust optimaliseren?

“Er bestaan verschillende, zachte oplossingen om de kwaliteit van je slaap te verbeteren en een herstellende nachtrust te bevorderen. Eerst en vooral moet je je slaap leren kennen om je slaapritme te respecteren en de kwaliteit te verbeteren. Vervolgens is het belangrijk om te zorgen voor een goede slaapomgeving. Zorg voor een koele, donkere kamer, een gezonde sfeer, een goed bed én vermijd elektronische apparaten of schermen in je kamer. Ten slotte is het nuttig om bijvoorbeeld door meditatie of yoga, het lezen van een goed boek of eventueel de inname van slaapbevorderende plantenextracten tot rust te komen en op een natuurlijke manier de slaap te vatten.”

Bronnen:
https://www.standaard.be
https://www.chu-brugmann.be
https://www.ortis.com

zie ook artikel : Alles wat je moet weten over slaapproblemen


bron: Sofie Van Rossom, gezondheidsjournalist

ad


pub