ad

Is een ketogeen dieet goed voor de gezondheid?

Laatst bijgewerkt: juni 2020
123-ketogeen-dieet-08-19.jpg

nieuws Het ketogeen dieet wint steeds aan populariteit, maar is het wel gezond? 

Wat is het ketogeen dieet? 
Bij een keto- of ketogeen dieet beperk je de hoeveelheid koolhydraten op je bord tot 50 gram per dag, zodat je lever in staat is om ketonen te produceren. Dat brengt je lichaam in ketose: de bloedsuikerspiegelwaarden dalen, waardoor je lichaam energie moet halen uit vet in plaats van uit glucose, met vetverbranding als gevolg. 
Wat eet je in een ketogeen dieet? 
Een keto-dieet bestaat voor 70 à 95 % gezonde vetten, 5 à 10 % koolhydraten en voor de rest uit eiwitten. Je eet voornamelijk vlees, vis, eieren, avocado, boter, room, kaas, oliën, noten. Als groenten kies je best koolhydraatarme soorten zoals groene bladgroenten, uien en tomaten. 
Wat zijn de voor- en nadelen? 
Het grootste voordeel ervan is dat je enorm snel gewicht verliest. Dat kan motiverend werken als je probeert af te vallen. En aangezien je bloedsuikerspiegel stabiliseert, krijg je meer energie. Anderzijds is een koolhydraatinname van 50 gram per dag extreem weinig. Je lichaam kan een verminderde koolhydraatinname aan, maar is het niet gewoon. In enorm veel producten zitten er koolhydraten en de meeste mensen eten en drinken ze meerdere keren per dag. Ineens je inname tot 50 gram te beperken, is een grote stap. Daarnaast is het niet evident om het dieet vol te houden en op lange termijn kan je zelfs tekorten krijgen aan bepaalde voedingsstoffen. 
Is een ketokuur gezond? 
Onderzoekers aan de Ben Guriën universiteit in Israël bekeken het effect van verschillende vermageringsdiëten, aan de hand van een twee jaar durende studie waaraan 322 proefpersonen deelnamen. Wat bleek? Alle groepen verloren gewicht, maar het gewichtsverlies was het grootst bij het ketogeen en mediterraan dieet. Die proefpersonen verloren respectievelijk 4,7 en 4,4 kilogram. Personen die het vetarm vermageringsdieet volgden, verloren 2,9 kilogram. Na zes maanden waren alle deelnemers weer bijgekomen. Het jojo-effect was echter het minst groot bij het mediterraan dieet. Dat dieet zou ook de beste resultaten opleveren op lange termijn, omdat de hoeveelheid vetten en koolhydraten die je opneemt meer in evenwicht is.
 
Een mogelijke verklaring kan liggen in het feit dat een mediterraan dieet onze eetgewoonten het meest benadert, terwijl een vetarm of koolhydraatarm voedingspatroon veel voedingsmiddelen uitsluit. Ook sluit een mediterraan dieet het meest aan bij de aanbevolen voedingspatronen van de Hoge Gezondheidsraad van België en het Vlaams Instituut Gezond Leven.
Gunstig voor diabetes type 2 en overgewicht 
Het ketogeen dieet heeft wel een positief effect voor mensen met diabetes type 2 of overgewicht, zo blijkt uit een Amerikaanse studie onder 262 mensen met diabetes type 2. Het gewicht van de proefpersonen daalde na 10 weken met gemiddeld 7,2 procent. Bovendien zijn er ook verbeteringen te zien in de insulinegevoeligheid. 56 % van de deelnemers had na 10 weken een HbA1c-waarde onder 48mmol/mol. Aan het begin van de studie was dat percentage nog maar 20 %. Bij 57 % van de deelnemers kon de medicatie zelfs verminderd of gestopt worden. Na een jaar was het gewichtsverlies  gemiddeld 12 %. De studie is nog lopende. 

Bronnen: 
https://www.gezondheidenwetenschap.be
https://www.nieuwsvoordietisten.nl
https://www.diabetesfonds.nl
https://www.nejm.org
https://www.biospace.com
http://assets.virtahealth.com

zie ook artikel : 20 tips om af te slanken zonder een ingrijpend dieet


bron: Sofie Van Rossom, gezondheidsjournalist

ad


pub