Soepel de dag door?

Laatst bijgewerkt: juni 2020
ad_0520-VS-Glucosamine.jpg

nieuws

Of we nu sporten, de hond uitlaten of een fles water opendraaien: bij elke beweging gebruiken we onze spieren en gewrichten. Deze worden echter minder soepel met de jaren. Het bindweefsel wordt minder elastisch en de hoeveelheid kraakbeen neemt af. Het gevolg? We voelen ons soms stram en stijf. 

Een belangrijke oorzaak van de verminderde elasticiteit van ons bindweefsel is de afname van silicium. Dit mineraal is van nature in ons lichaam aanwezig, zelfs twee keer meer dan ijzer. Vanaf 35 jaar heeft ons lichaam al 80% van de siliciumreserve opgebruikt.

Wil je soepel(er) de dag door? Wees dan lief voor spieren en gewrichten, met deze vijf tips.  

5 tips voor soepele spieren en gewrichten

  1. Beweeg voldoende. Bewegen is namelijk de beste manier om je lichaam soepel te houden. Het advies is om minimaal 30 minuten matig intensief te bewegen; meer mag natuurlijk altijd! Bij bewegen hoef je niet meteen aan een intensieve sportsessie te denken. Lekker wandelen, zwemmen of dagelijks yoga beoefenen doet je lichaam al goed. Het is bovendien belangrijk om gedurende de dag geregeld te stretchen; hiermee houd je je gewrichten flexibel. Vooral als je uit bed komt is een goede ‘stretch sessie’ een must voor een fitte dag!
  2. Drink voldoende water. Wist je dat het gewrichtskraakbeen voor 75% uit water bestaat? Het is dan ook belangrijk voldoende te drinken om de gewrichten soepel en gesmeerd te houden. Minimaal 1,5 tot 2 liter (bij voorkeur water) drinken is de richtlijn.
  3. Luister naar je lichaam. Bewegen is gezond, overbelasting is dat niet. Probeer te luisteren naar je lichaam en roep jezelf een halt toe als je pijn bij het bewegen ervaart.
  4. Eet gezond. Het klinkt misschien een beetje vreemd, maar ook bepaalde voedingsmiddelen kunnen van invloed zijn op onze souplesse. Probeer zoveel mogelijk rood vlees, verzadigde vetten, cafeïne en alcohol te vermijden en zet meer onverzadigde vetzuren op het menu. Deze hebben een ontstekingsremmende werking en houden de gewrichten soepel en gesmeerd. Eet regelmatig vette vis, noten, avocado’s en verse groenten en fruit – de antioxidanten uit groenten en fruit helpen het kraakbeen te beschermen tegen beschadiging door vrije radicalen.
  5. ad_Glucosamine-500-ml_nt-transv2.png
  6. Schakel de hulp in van een voedingssupplement, dat glucosamine en chondroïtine bevat; die twee stoffen tref je van nature in je kraakbeen en botten aan. Vitasil Glucosamine Chondroïtine bijvoorbeeld heeft een formule met bio-geactiveerd vloeibaar silicium en koper. Deze krachtige combinatie met koper draagt bij aan het behoud van gezond kraakbeen en het behoud van soepel bindweefsel. Door de kleine moleculenstructuur van het silicium in Vitasil Glucosamine Chondroïtine kan het lichaam de actieve stof beter opnemen en door de vloeibare vorm is het heel gemakkelijk om dagelijks het product in te nemen.


bron: ingezonden mededeling: OCE Bio