ad

Hoe vermijd je brandend maagzuur na het slapengaan?

Laatst bijgewerkt: mei 2020
123-vr-slapen-nacht-wakker-11-17.jpg

nieuws Bijna iedereen heeft wel eens te maken met brandend maagzuur, en vaak hebben mensen er vooral ’s nachts in bed last van. Er bestaan verschillende geneesmiddelen tegen dit probleem, maar je kunt ook veel problemen verhelpen door bepaalde leef-, eet- en slaapgewoonten aan te passen.

Bij het eten gaat het voedsel naar de maag via onze slokdarm. Op het einde van de slokdarm zit een sluitspier, die even opengaat wanneer we slikken en nadien weer sluit. De goede werking hiervan is belangrijk om te voorkomen dat er per ongeluk wat maaginhoud terug naar de slokdarm vloeit. Als dat toch gebeurt, bijvoorbeeld door een overvolle maag of slecht werkende sluitspier, krijg je last van brandend maagzuur – ook zure oprispingen en zuurbranden genoemd.

Invloed zwaartekracht

Mensen hebben vaker last van maagzuur wanneer ’s nachts in bed liggen. Dat is te wijten aan de zwaartekracht. Wanneer je neerzit of rechtop staat, helpt de zwaartekracht om het voedsel door de slokdarm naar de maag te laten vloeien. Maar in een liggende positie valt die hulp weg, waardoor maaginhoud gemakkelijker terug kan lekken.

Door maagzuur krijgen mensen vooral te maken met een pijnlijk, branderig gevoel achter het borstbeen, vlak boven de maag. Velen hebben last van oprispingen waarbij ze het zuur proeven. Andere gebruikelijke klachten zijn onder meer een geïrriteerde keel en hoesten, opboeren, heesheid en slikproblemen.

Gewoontes aanpassen

Er bestaan verschillende maagzuurremmende geneesmiddelen om klachten tegen te gaan, maar je kan veel problemen voorkomen en verhelpen door je gewoontes aan te passen, onder andere in bed. Zo blijkt het beter te zijn om op je linkerzijde te slapen dan op je rechter.

Probeer er ook voor te zorgen dat het hoofdeinde van je bed 10 tot 15 centimeter hoger staat dan het voeteneinde. Een extra kussen onder je hoofd leggen is echter geen goede oplossing. Draag losse kleren in bed, strakke kleren kunnen druk zetten op je maag.
Ook eetgewoonten zijn van groot belang. Zo raden experten aan om ten minste drie uur voor het slapengaan te eten, zodat je maag voldoende tijd heeft om het voedsel te verwerken voor je gaat neerliggen. Zet ’s avonds liefst geen te grote en vettige maaltijden op het menu. Je kan ook gevoelig zijn aan bepaalde voedingsmiddelen. Denk daarbij vooral aan alcohol, koffie, frisdrank, chocolade, uien, knoflook, pepermunt, tomatenproducten, citrusvruchten en pikant, vettig en gefrituurd eten. Om te weten te komen welk voedsel klachten uitlokt, kan je een voedingsdagboek bijhouden.

In het algemeen kan het helpen om gewicht te verliezen, zelfs maar een beetje, want overgewicht verhoogt het risico op maagzuur. Rokers doen er best aan te stoppen, ook hiervoor. Want roken kan de slokdarm irriteren en de sluitspier op het einde ervan doen verslappen. Zwangere vrouwen lopen een verhoogd risico op maagzuur en praten bij klachten best met hun dokter.

Gastro-oesofageale refluxziekte

Op zich hoef je je geen grote zorgen te maken als je maar af en toe last hebt van brandend maagzuur. Maar ga zeker langs bij je dokter als dit regelmatig voorkomt. Want dan is het mogelijk dat je lijdt aan gastro-oesofageale refluxziekte of een andere aandoening, zodat er misschien verdere behandelingen nodig zijn.

zie ook artikel : Wat is gastro-esofagaal reflux of maagzuur?

Bronnen: 
www.webmd.com
www.healthline.com
www.medicalnewstoday.com

zie ook artikel : Welke behandeling heb je nodig bij maagreflux ?


bron: Andy Furniere, gezondheidsjournalist

ad


pub