Minder libido door pil?

Laatst bijgewerkt: augustus 2019
pil-anticonceptiva2.jpg

nieuws Mogelijk veroorzaakt de (combinatie)pil libidoverlies, maar het onderzoek daarover is zeer schaars. Uit onderzoek is vroeger gebleken dat meer dan 1 pilgebruikster op 4 in het eerste jaar stopt met de pil wegens bijwerkingen op stemming en libido. De daling van de libido zou ten dele te wijten zijn aan de minder goede stemming. Maar bij sommige vrouwen was het libidoverlies een direct gevolg van het pilgebruik. Een mogelijke verklaring zijn de antigonadotrope effecten van de pil: zij remmen de eisprong, terwijl juist rond die periode veel vrouwen een toename van libido ervaren. Toediening van geslachtshormonen (oestrogenen en progestagenen) veranderen ook net neuro-endocrien systeem, zoals de concentratie vrij testosteron in het bloed. Ook dit kan een reden zijn voor het libidoverlies.


bron: Huisarts en Wetenschap, augustus 2004



pub