ad

Een ei per dag niet slecht voor het hart

Laatst bijgewerkt: april 2020
123-gebroken-ei-11-17.jpg

nieuws Het is al meerdere decennia een onderwerp van discussie: vergroten eieren wel of niet de kans op hart- en vaatziekten, zoals een hartinfarct of beroerte? Een bijzonder uitgebreide Amerikaanse studie, onlangs gepubliceerd in het medisch tijdschrift British Medical Journal, vond geen verband tussen het eten van eieren en het ontwikkelen van een dergelijke aandoening. De wetenschappers stellen dat een ei per dag niet slecht is voor het hart, als je gezond bent en je voedingspatroon evenwichtig is.

Eieren zijn niet alleen lekker in verschillende bereidingswijzen, ze zitten ook vol voedingsstoffen, voornamelijk eiwitten en vet  – grotendeels onverzadigde vetten, wat positief is. Ze zijn ook bijzonder rijk aan vitamines, bv. vitamine B12 en D, en mineralen zoals ijzer en fosfor. Toch werd het vroeger vaak afgeraden om meer dan drie eieren per week te eten, omdat ze je cholesterolwaarden omhoog zouden stuwen en zo hartproblemen konden veroorzaken.

Hoewel dat negatief advies al even achterhaald is, blijft er toch altijd een mist van onzekerheid hangen over het onderwerp. De nieuwe studie uit de Verenigde Staten, uitgevoerd door onderzoekers van de Harvard T.H. Chan School of Public Health, bevestigt nu opnieuw dat we gerust wat vaker een eitje mogen klaarmaken. 

Grote studies

De wetenschappers namen ten eerste de gegevens onder de loep van drie grote studies, waarbij meer dan 215.000 mensen in de Verenigde Staten gedurende 32 jaar opgevolgd werden. Ze vonden dat mensen die ongeveer een ei per dag aten, geen hoger risico op hart- en vaatziekten liepen dan mensen die zelden of nooit eieren op het menu zetten. Nadien vergeleken ze hun resultaten nog eens met 27 andere studies van rond de wereld, met dezelfde conclusie. 

Link met minder gezonde levensstijl

Ze ontdekten wel dat mensen die veel eieren aten, er in het algemeen vaker een minder gezond voedingspatroon op nahielden. Die mensen aten onder andere gewoonlijk meer rood vlees, verwerkt vlees (zoals spek), geraffineerde bloem en dronken meer frisdranken met suiker. Ze hadden vaker last van overgewicht, deden minder aan sport en rookten meer. 

Advies overheid

Het Vlaams Instituut Gezond Leven van de overheid moedigt het regelmatig eten van eieren aan, maar raadt wel af om ze meer dan zes keer per week op het menu te plaatsen. Anders vergroot je mogelijk je kans op diabetes.

zie ook artikel : Eieren en gezondheid

Bronnen: 
www.bmj.com
www.hsph.harvard.edu
www.gezondheidenwetenschap.be
www.nhs.uk
www.gezondleven.be


bron: Andy Furniere, gezondheidsjournalist

ad


pub