Hulp bij regelmatige stoelgang gewenst?

Laatst bijgewerkt: april 2020
ad_grunwalder_home.jpg

nieuws

8 tips voor je stoelgang

Gezond eten en voldoende beweging zijn goed voor een regelmatige stoelgang. Wat kun je nog meer doen voor een buik in balans?  


  1. Eet regelmatig
    Het is lastig je inwendige motor in gang te houden als je er geen benzine ingooit. Een regelmatig eetpatroon ondersteunt de spijsvertering en je stoelgang. Zorg daarom voor tenminste drie gezonde eetmomenten per dag en eventueel een of twee tussendoortjes. Sla in ieder geval het ontbijt niet over: je spijsvertering staat ’s nachts op een laag pitje. Met een goed, vezelrijk ontbijt doe je jezelf ’s ochtends een groot plezier omdat dit de darmwerking stimuleert.
  2. Eet vezelrijk: volkoren producten
    Volkorenmeel bevat de hele graankorrel, in tegenstelling tot bloem of tarwemeel. Alles wat gemaakt is van volkorenmeel bevat dus meer vezels en is gezonder. Deze vezels komen onveranderd aan in de dikke darm. Daar werken ze als een soort spons: ze nemen vocht op en helpen ontlasting zachter en dikker te maken.

    Beperk je niet tot volkorenbrood, maar denk vooral ook aan volkorenrijst en volkorenpasta. We zijn snel geneigd bij spaghetti of rijst voor de witte variant te kiezen, maar die bevat veel minder vezels. De aanbevolen hoeveelheid vezels per dag voor een volwassen vrouw is 30 gram en voor een volwassen man is dit 40 gram.
  3. Eet voldoende fruit & groenten
    Sowieso hangt een gezonde voeding samen met een gezond en gevarieerd eetpatroon. Dit betekent dat je vezels niet alleen uit brood en pasta haalt, maar ook zorgt dat je voldoende fruit en groenten eet. Het Voedingsinformatiecentrum raadt een dagelijkse consumptie van 2 stuks fruit en minimaal 250 gram groenten aan. Vezels uit groenten en fruit zijn ook goed voor de darmflora.

    Sommige mensen denken dat bananen verstopping in de darm zouden veroorzaken. Dit is onjuist; bananen zijn vezelrijk fruit en, in combinatie met voldoende vocht, gaan ze juist verstopping tegen. Ook noten leveren – naast veel goede onverzadigde vetten – volop vezels. Dagelijks een handje ongebrande noten als tussendoortje is daarom een goed idee. Verder doen paprika of snoeptomaatjes het goed als gezond en vezelrijk tussendoortje.
  4. ad_Grunwalder_Vrouw.png

  5. Neem de tijd om te eten: rustig eten & goed kauwen
    Onze spijsvertering begint al in de mond. Hier wordt het voedsel fijngekauwd en vermengd met speeksel. Door kauwen stijgt de speekselproductie om het voedsel gemakkelijker verteerbaar te maken. Verder heeft goed gekauwd voedsel een groter oppervlakte waardoor voedingsstoffen gemakkelijker worden opgenomen en afgebroken. Een goede vuistregel: geef je buik meer gemak, kauw 20 keer per hap.
  6. Drink voldoende: 1,5 à 2 liter per dag
    Voldoende water drinken is ook belangrijk voor de darmen. Voldoende vocht is nodig om de ontlasting soepel te houden. Als je wel voldoende vezels eet, maar niet voldoende vocht binnenkrijgt, dan werkt het juist averechts. Drink minimaal 1,5 – 2 liter water per dag, zodat de ontlasting soepel blijft. Dat water kun je natuurlijk afwisselen met kruidenthee.
  7. Beweeg vaker
    Beweging stimuleert de darmen en activeert op deze manier de stoelgang. Het wordt aanbevolen 30 minuten per dag te bewegen; dit mag natuurlijk ook drie keer tien minuten zijn Alle beweging is hierbij goed, of je nu kiest voor wandelen, zwemmen of fietsen. Denk ook aan de dagelijkse beweging, zoals het nemen van de trap in plaats van de lift.
  8. Zorg voor een goede toilethouding
    Neem de tijd voor het toiletbezoek en ga even rustig op het toilet zitten in de goede houding: iets voorover gebogen, met een krukje onder de voeten, zodat de knieën iets omhoog komen. De darm kan zich op die manier het beste legen. Probeer te ontspannen.
  9. Stel het stoelgangmoment niet uit
    Voel je aandrang, ga dan direct naar het toilet. Deze aandrang is een teken dat je endeldarm vol is en dat de ontlasting klaar is om je lichaam te verlaten. Het ophouden van de ontlasting kan een negatieve invloed hebben op je stoelgang. Door de ontlasting op te houden, wordt deze namelijk verder ingedikt.
  10. ad_GRUNWALDERNR1MAXI100tab.png
    Een natuurlijk hulpmiddel met kruiden

    Kun je af en toe wat ondersteuning gebruiken voor je stoelgang, dan kun je kiezen voor een natuurlijk hulpmiddel met kruiden zoals Grünwalder N1 Stoelgang Kruidentabletten. Dit is een 7-kruidenformule die door de Kaapse Aloë een natuurlijke dagelijkse stoelgang bevordert*. Hierdoor zal de ontlasting zijn ritme en evenwicht behouden. Dit middel bevat ook senna, aloë vera, sporkehout, echte karwij, rabarber, venkel en cascara.


    * Gezondheidsclaim in afwachting van goedkeuring door de Europese Commissie.


bron: ingezonden mededeling: Océ Bio