Zo breng je via je ademhaling je lichaam en geest tot rust

Laatst bijgewerkt: maart 2020
123-h-adem-relax-03-20.jpg

nieuws

Wanneer je gestresseerd of angstig bent, gaat je hart sneller kloppen. Maar ook je ademhaling wordt onregelmatig en kan zelfs helemaal op hol slaan. Er is dus wel degelijk een link tussen beide en het goede nieuws is dat je je ademstroom kunt leren beheersen. Via de juiste ademtechniek kom je weer tot rust of kan je op zijn minst toch je emoties wat reguleren.  

Er bestaan verschillende soorten ademhalingstechnieken met evenveel namen, zoals bijvoorbeeld bodyscan, power breathing, pranayama …. Soms zijn het stappenplannen die best wel wat oefening vergen voor je ze helemaal onder de knie hebt, maar de methode die de Japanse boeddhistische monnik Shoukei Matsumoto aanbeveelt, is vrij eenvoudig. 

  1. Uitademen: Blaas langzaam je adem uit door je mond en concentreer je daarbij op de plek vlak onder je navel. Beeld je in dat je de lucht uitblaast via die plek.
    Je moet de inhoud van je longen volledig uitademen voor je weer inademt.
  2. Inademen: Zodra je volledig uitgeademd hebt, begin je in te ademen via je neus. Je concentreert je daarbij opnieuw op diezelfde plek onder je navel. Beeld je deze keer in dat je die plek helemaal vult met lucht.
Als je op deze manier in- en uitademt, zal dat volgens Shoukei Matsumoto een positief effect hebben op je geest en zal je je evenwichtiger voelen. 

Uit het boek ‘Veeg je zorgen weg’ - Adviezen van een boeddhistische monnik voor een rustig en gelukkig leven.


bron: Hilde Deweer, lifestyleredactrice



pub