Stoom inhaleren: hoe doe je dat en werkt het?

Laatst bijgewerkt: februari 2020
123-vr-ziek-griep-verkoudheid-dekentje-10-15.jpg

nieuws Bij een acute infectie van de bovenste luchtwegen, zoals een verkoudheid of een sinusinfectie, kunnen de bloedvaten in de sinussen gaan ontsteken, wat een verstopte neus veroorzaakt. Inademen van vochtige, warme stoom kan enerzijds dat gevoel van irritatie en gezwollen bloedvaten in de neus verlichten, en anderzijds de slijmen in je sinussen verdunnen, waardoor je opnieuw normaal kan ademen. Let wel, onderzoek heeft aangetoond dat stoom inhaleren niet bij iedereen helpt. Het zal de infectie op zich ook niet sneller genezen, maar het biedt voor sommigen dus wel tijdelijk soelaas.

zie ook artikel : Welke middeltjes helpen (niet) tegen verkoudheid?

Hoe moet het?
Neem een grote kom, giet er voorzichtig heet, dampend (maar geen kokend) water in en voeg eventueel enkele druppels etherische (essentiële) olie toe, zoals eucalyptus. Leg een handdoek over de achterkant van je hoofd, sluit je ogen en buig langzaam over de kom tot je zo’n 25 centimeter boven het wateroppervlak hangt. Adem twee tot vijf minuten diep in en uit, en herhaal dit twee tot drie keer per dag tot de symptomen verdwenen zijn.

Bij welke ziektes kan het helpen?
Stoom inhaleren helpt bij hoofdpijn, keelpijn, een hoest, een verstopte of geïrriteerde neus en ademhalingsproblemen door luchtwegverstopping. Dat zijn symptomen van griep, verkoudheid, sinusitis, bronchitis en allergieën.  

Is het gevaarlijk?
Met heet water moet je uiteraard altijd voorzichtig zijn. Plaats de kom dus op een effen, stabiele ondergrond en zorg dat huisdieren of kleine kinderen niet in de buurt kunnen komen. Voor kinderen is stoom inhaleren echter wel gevaarlijk. Door hun beperkte motorische vaardigheden, hun nieuwsgierigheid en weinig besef van de gevaren, lopen ze een groot risico op brandwonden. Je kan ze wel even in een badkamer vol damp laten plaatsnemen, als je zelf onder de douche staat bijvoorbeeld, om een soortgelijk effect te bekomen.

Bronnen:
www.henw.org
www.healthline.com



bron: Sofie Van Rossom, gezondheidsjournalist



pub