Uitstelgedrag is gelinkt aan gevoelens en zo raak je er vanaf

Laatst bijgewerkt: februari 2020
unsplash_man_werk.jpg

nieuws

We talmen allemaal wel eens een met een klusje, maar uitstelgedrag kan ook chronisch worden en een ernstige impact hebben op je leven en gezondheid. Ten onrechte denkt men vaak dat zulke problemen worden veroorzaakt door een onvermogen om je tijd doeltreffend te beheren, een gebrek aan wilskracht of luiheid. Maar ernstig uitstelgedrag lijkt vooral verband te houden met moeilijkheden om met bepaalde gevoelens om te gaan.

Als het een gewoonte wordt om zaken op de lange baan te schuiven, kan dat zware gevolgen hebben op je leven. Het kan onder meer je loopbaan hinderen, sociale contacten bemoeilijken, je relatie schaden of tot financiële problemen leiden. Ernstig uitstelgedrag kan bovendien slecht zijn voor je algemene gezondheid. Onderzoek linkt het onder andere aan angsten en depressie, chronische stress, een hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten. 

Negatieve spiraal

Bij uitstelgedrag gaan mensen vaak opgaves uit de weg door zich bezig te houden met zaken die hen op de korte termijn goed doen voelen, bv. het bekijken van video’s op YouTube of scrollen op Facebook, terwijl ze beseffen dat ze op de langere termijn hun eigen ruiten inslaan. Sommige taken zijn natuurlijk vervelender dan andere, maar vaak zijn er dieperliggende redenen voor dit gedrag, die verband houden met emoties.

Het is namelijk mogelijk dat je maar niet kun beginnen met je opdracht door een gebrek aan zelfvertrouwen, dat je vreest er niet toe in staat te zijn. Uitstelgedrag kan zo een ongezonde manier zijn om om te gaan met negatieve gevoelens zoals onzekerheid, (faal)angst, zelftwijfel en frustratie. Je getreuzel dreigt zulke gevoelens nog te versterken als je jezelf verwijten begint te maken, schuldig voelt, piekert,… Zo kan je in een negatieve spiraal raken. 

Advies om in actie te komen

Om niet te blijven hangen in negatieve emoties, is het in de eerste plaats belangrijk om jezelf te vergeven en begrip te tonen voor je eigen fouten. Zelfcompassie kan heel wat druk van de ketel halen.

Een goede tip is ook om te overwegen wat je volgende actie zou zijn in het geval je toch aan de taak zou beginnen. Zo leid je je gedachten af van je gevoelens en focus je op een simpele handeling die je gemakkelijk kan uitvoeren. Eens je van start bent gegaan, zal je normaal ook doorgaan. Motivatie lijkt namelijk te volgen op actie en niet andersom. Je taak opdelen in stukjes, kan ook helpen.

Het is eveneens nuttig om je af te schermen van typische zaken waardoor je afgeleid wordt. Zo kan je bv. je smartphone uit het zicht en gehoor leggen of een app installeren die het gebruik van bepaalde websites voor een bepaalde tijd blokkeert. Denk daarnaast eens aan de voordelen verbonden aan het afwerken van een opdracht, zoals positieve reacties van anderen en een boost van je eigenwaarde. Voor sommigen kan sociale druk helpen. Mindfulness zou van nut kunnen zijn omdat deze technieken je o.a. leren om negatieve gevoelens los te laten.

zie ook artikel : Zo kan je uitstelgedrag aanpakken...

Bronnen:
https://www.bbc.com/worklife/
https://www.eoswetenschap.eu/psyche-brein
https://www.psychologytoday.com/us/blog/dont-delay
https://www.nytimes.com
https://zapier.com/blog


bron: Andy Furniere, gezondheidsjournalist



pub