ad

Het geluid van je wekker bepaalt je productiviteit

Laatst bijgewerkt: februari 2020
unsplash_wekker_klok_2020.jpg

nieuws

Hoe we ’s morgens gewekt worden, heeft een grote invloed op onze productiviteit. Dat blijkt uit een studie aan de Royal Melbourne Institute of Technology (RMIT). “Je zou denken dat een luide bieptoon voor meer alertheid zorgt, maar dat is niet zo”, aldus doctoraatsonderzoeker Stuart McFarlane. 
Het onderzoek
McFarlane liet 50 testpersonen een vragenlijst invullen om enerzijds te achterhalen welke wekker ze gebruiken en anderzijds te ontdekken hoe fit ze zich voelen als ze opstaan. Daarnaast testte hij ook zélf ‘s morgens de slaperigheid, sloomheid en warrigheid, of in één woord de slaapinertie, van de deelnemers. Zo kon hij uitzoeken of ze hun productiviteit goed konden inschatten, en welke alarmklok de beste resultaten boekte. 

zie ook artikel : Tellen de uren slaap voor middernacht dubbel?

Melodie vs monotoon
In het onderzoeksrapport schreef McFarlane dat, hoewel een alarmgeluid in werkelijkheid geen effect heeft op de slaapinertie, veel deelnemers zich toch opvallend alerter voelden dan anderen. Melodische alarmen kwamen het best uit de test en harde, monotone bieptonen scoorden het slechtst. Wie met zo’n alarm gewekt wordt, heeft soms zelfs tot vier uur langer nodig om de productiviteit op peil te krijgen. 
Verhoogde alertheid
Vooral mensen die na het opstaan onmiddellijk optimaal moeten presteren, hebben baat bij deze studieresultaten. Brandweermannen en piloten bijvoorbeeld, maar ook in andere beroepen kan alertheid werkongevallen voorkomen. Verder onderzoek naar het verband tussen geluiden en onze mentale toestand kan in de toekomst misschien zelfs het algemene welzijn verbeteren, zeker nu wetenschappers enorme sprongen maken wat slaaptechnologie en kunstmatige intelligentie betreft.  

zie ook artikel : Moet je 8 uur per nacht slapen?

zie ook artikel : Wat is de beste slaaphouding?

Bronnen:
https://www.rmit.edu.au
https://journals.plos.org
https://www.slaapinfo.nl


bron: Sofie Van Rossom, gezondheidsjournalist

ad


pub