ad

Heb je vandaag ook de blues?

Laatst bijgewerkt: januari 2020

dossier

Voel je je wat somber de laatste tijd of zit je niet helemaal lekker in je vel? Dan heb je wellicht last van een winterdip. En vandaag bevind je je in het epicentrum van deze ‘tijdelijke depressie’ want het is Blue Monday. Dat is althans wat de Britse psycholoog Cliff Arvall beweert. Hij kwam tot de conclusie dat de derde maandag van januari (of Blue Monday) de meest deprimerende dag van het hele jaar is. 

Niet iedereen hecht geloof aan zijn theorie. Volgens sommigen is het gewoon een marketing stunt van enkele reisbureaus … Wij laten de waarheid daaromtrent in het midden. Feit is dat veel mensen rond deze periode aangestoken zijn door de winterblues en zich wat lusteloos en vermoeid voelen. De nieuwjaarsfeesten liggen achter de rug, de kerstvakantie is al lang voorbij, de solden zijn aangekocht, de dagen zijn nog altijd zeer kort en donker, de lente lijkt nog zo ver weg, het wintert of regent buiten, we lopen te snotteren en te niezen, er zijn misschien een paar kilo’s bijgekomen en… de goede voornemens zijn in de meeste gevallen alweer gestrand wegens ‘te hoog gegrepen’ of ‘gebrek aan wilskracht’. Voldoende redenen om je depri te voelen en je oren te laten hangen. Maar bekijk het positief, want je kunt wel degelijk actie ondernemen om zo’n winterdip in de kiem te smoren. Negen tips om er een Blije Monday van te maken!

zie ook artikel : Winterdepressie: oorzaken, symptomen en remedies

Maak plannen

f123-h-trip-plan-01-20.jpg
Onderneem actie en start met de organisatie van iets waarnaar je kunt uitkijken. 
Zet de eerste stappen ter voorbereiding van een leuk feest, boek een reis, plan een uitstapje of weekend met vrienden of familie… 

Maak ruimte voor Me time

Maak tijd voor een activiteit die je graag doet of verwen jezelf: 
  • Neem een dag vakantie als dat tot de mogelijkheden behoort, of werk desnoods een dag van thuis uit om files of de drukte in het openbaar vervoer te vermijden. 
  • Trek erop uit en spreek af met een vriend(in) of ga uit eten met je partner
  • Nodig je familie of vrienden uit voor een gezellige avond  
  • Ga voor een 'dag zonder skoen' en cocon jezelf in je man's/woman's cave. Lees dat boek dat al zo lang op je lijstje staat, of bekijk foto’s van momenten die je koestert: een verjaardagsfeest, een communiefeest, een vakantie, een leuke herinnering samen met je (klein)kinderen  … 
  • Boek een verwenmoment: een bezoek aan een schoonheidssalon (of barber's shop voor de mannen), een dagje wellness ... 
Maak er een leuke dag van en doe gewoon iets waarvan je een goed gevoel krijgt. 

Maak ruimte voor You time

Ook door anderen te verwennen kan je veel plezier beleven en voldoening krijgen
  • Maak het lievelingsgerecht van je kinderen klaar, geef je partner wat extra aandacht, doe iets voor je collega’s…. 
  • Knuffel je hond of je gezinsleden eens extra, de oxytocine (knuffelhormoon) die daarbij vrijkomt, geeft je meteen een fijn en rustgevend gevoel. Dat geldt niet alleen voor de gever, maar ook voor de ontvanger en zeker als die een vrouw is.  

zie ook artikel : Gestreeld worden is goed voor de gezondheid (van een vrouw)

Maak van jezelf een positivo

f123-h-zing-lach-man-01-20.jpg
Zoek een humoristische noot die je dag opfleurt en zet je gezicht in glimlachmodus.
  • Zing loeihard mee met de radio
  • Lach of vertel iets grappigs aan je collega’s of kinderen
  • Lees een luchtig boek of bekijk een komische film
  • Wees extra vriendelijk tegen iedereen, ook tegen norse mensen 

Maak tijd voor licht en verse buitenlucht

Doe een fikse wandeling, bijvoorbeeld tijdens de middagpauze, en doe dat bij voorkeur in de natuur. Je haalt een frisse neus en je gedachten worden er minder somber van. Ook je melatonineproductie (slaaphormoon) wordt erdoor afgeremd waardoor je je minder vermoeid voelt. 
Als er voldoende zonlicht is, kan je meteen ook wat vitamine D opslaan. 

zie ook artikel : Zeven manieren om klaarwakker te worden zonder koffie

Move!

Ga intensief bewegen om je stemming op te krikken. Een half uur aërobe oefening (lopen, fietsen of zwemmen bijvoorbeeld) volstaat al om je op te monteren en je energiepeil een boost te geven. De Universiteit van Boston deed daar onderzoek naar en stelt vast dat mensen die lopen minder symptomen van angst en depressie vertonen. Minder stress ook en ergernis. Endorfines – neurotransmitters die ons een euforisch gevoel geven – worden meestal als de wonderdoeners hiervoor beschouwd. Maar het feit dat je door te lopen van je zorgen wordt afgeleid , speelt ongetwijfeld eveneens een rol.
Sporten in het algemeen is de ideale workout om je gedachten te verzetten en te stoppen met piekeren. Als remedie tegen depressie speelt ook het sociale aspect van bepaalde sporten een belangrijke rol.

Eet gezond

f123-h-peulvrucht-01-20.jpg
Vul je bord met gezonde producten. Eet voldoende groente en fruit en geef de voorkeur aan zuivere onbewerkte producten. Drink voldoende water en sla geen maaltijd over. 
Probeer zoveel mogelijk voeding te eten die de serotonineproductie in je lichaam stimuleert zoals bijvoorbeeld peulvruchten, noten, ei, melk en kaas. Serotonine wordt ook het ‘gelukshormoon’ of ‘goed-gevoel-hormoon’ genoemd. Het wordt geproduceerd in de darmen, het regelt het hongergevoel en zorgt ervoor dat mensen zich gelukkig(er) voelen. Veel geneesmiddelen tegen depressie focussen onder andere op het serotoninegehalte in het lichaam.

Maak het gezellig in huis

Koop een bloemetje, maak je leefruimte extra sfeervol met theelichtjes of kaarsjes (blijf wel in de buurt), neem een glaasje lekkere wijn erbij of een stukje chocolade en leg je favoriete muziek op. Speel een gezelschapsspel, dans met je partner, of nodig iemand uit als je single bent.

Stel je goede voornemens bij als ze al gesneuveld zijn

Behoor je tot de overgrote meerderheid die rond 12 januari de nieuwe goede voornemens al heeft opgeborgen of geparkeerd voor later? Zo snel afhaken na een enthousiaste en euforische start geeft evenmin een goed gevoel. 
Probeer uit te vissen waarom het niet meer lukt, leer uit je fouten en pik de draad weer op. Was je doelstelling wel realistisch, nam je niet te veel hooi op je vork? Veel mensen maken de fout om hun leven te drastisch te willen veranderen. Begin met kleine stapjes en haalbare targets, dan hou je het veel langer vol. 
Misschien lukt het ook gemakkelijker om te sporten, af te vallen, te stoppen met roken … als je de uitdaging samen met iemand anders aangaat.  

Bronnen:
https://mentaalbeter.nl/artikelen/blue-monday-10-tips-om-deze-dag-de-baas-te-zijn/
https://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=20673
https://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=10388
https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/125301-wat-is-serotonine.html
https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuws/2018/12/meesten-stoppen-op-12-januari-met-goede-voornemens



bron: Hilde Deweer, lifestyleredactrice

ad


pub