ad

Wat is intermittent fasting en (hoe) werkt het?

Laatst bijgewerkt: januari 2020
123_vasten_dieet_klok_bord_2019.jpg

nieuws

Al jaar en dag gaan mensen op zoek naar nieuwe manieren om – liefst zo snel mogelijk – enkele kilo’s kwijt te raken. Tegenwoordig ontdekken meer en meer mensen intermittent fasting en voorlopig lijkt er geen einde te komen aan die opmars. Maar is het wel zo goed voor ons?

Wat is intermittent fasting?
De populairste vorm van ‘periodiek vasten’ hanteert een 16/8-verhouding. Dat houdt in dat je overdag, in een tijdspanne van 8 uur, normaal eet om nadien 16 uur lang helemaal niets te eten. Alternate-day fasting bestaat ook, daarbij ga je periodes van 36 uur lang vasten afwisselen met 12 uren waarin je wel mag eten. Sommigen kiezen ervoor om in die 36 uur alles af te zweren, maar onderzoek toont aan dat je zo’n 500 calorieën mag innemen en toch hetzelfde effect kan bekomen. In elk geval raden voedingsdeskundigen mensen die willen afvallen aan om niets meer te consumeren in de twee à drie uur voor het slapengaan. Je mag doorlopend wel blijven drinken, ook tijdens het vasten, zolang het caloriearme dranken zijn.
Wat mag je eten?
Er bestaan geen regels rond wat wel en niet mag bij dit dieet, maar aanbevolen voedingsproducten zijn (diepgevroren) fruit en groenten, volkoren granen zoals quinoa en havermout, en magere proteïnen die je onder andere vindt in gevogelte en vis, bonen, linzen en eieren. Ook gezonde vetten mogen niet ontbreken, die zitten onder andere in avocado’s, olijfolie, noten en zaden.  
Wat zijn de voordelen?
Intermittent fasting stimuleert je metabolisme, wat resulteert in vetverlies zonder in te boeten op spiermassa. Bovendien zou het de bloeddruk verlagen, goed zijn voor je hersenen, lever en bloedsuikerspiegel, de kans op enkele ziektes verkleinen en zelfs je levensduur verlengen, maar wetenschappers benadrukken dat nog heel wat extra onderzoek nodig is voor ze met dit lijstje aan voordelen willen uitpakken. 
Wat zijn de risico’s?
Wie z’n hongergevoel negeert, kan zich moe, zwak en zelfs duizelig voelen, iets wat vooral in de beginfase van het programma vaak voorkomt. De kans bestaat ook dat je je zou gaan overeten van zodra de klok het toelaat, waardoor je last krijgt van zure oprispingen. Daarnaast heeft onderzoek bij muizen aangetoond dat intermittent fasting de vruchtbaarheid van vrouwen negatief kan beïnvloeden. Het zou wel helpen om diabetes type 2 te voorkomen, al valt het dieet niet aan te raden aan mensen die al kampen met een ziekte of een eetstoornis.

Bronnen:
https://www.healthline.com
https://www.medicalnewstoday.com
https://www.health.harvard.edu/


bron: Sofie Van Rossom, gezondheidsjournalist

ad


pub