8 tips om jouw voornemens voor 2020 vol te houden

Laatst bijgewerkt: december 2019
123_voornemen_wekker_dieet_2019.jpg

nieuws

Het nieuwe jaar is ingezet! Voor velen het moment om nieuwe voornemens te maken. Meestal zijn die voornemens spijtig genoeg geen lang leven beschoren. Slechts 25% slaagt erin het voornemen een volledig jaar vol te houden. Veel mensen geven de moed zelfs al op voor ze begonnen zijn en dat is jammer. Iedere verandering begint immers met een voornemen. Waarom zou je 1 januari niet als symbolische startdatum nemen voor jouw (gedrags)verandering?

In dit artikel geven we je 8 tips die jou helpen je goede voornemens écht vol te houden. Niet de zoveelste lijst, maar onderzochte en beproefde tips.
1. Koppel je voornemen aan een waarde die voor jou belangrijk is
Een voornemen is vaak een concreet gedrag. Het helpt als je hiervan de achterliggende waarde herkent. Welke waarde schuilt er achter jouw voornemen?
Enkele voorbeelden:
  • Wekelijks een momentje voor jezelf inbouwen hoort misschien bij de waarde zelfzorg
  • 2 keer per week gaan joggen bij gezondheid
  • Iedere week een telefoontje doen naar een vriend of vriendin bij verbondenheid
Door je voornemen te koppelen aan een waarde die jij echt belangrijk vindt, krijgt jouw voornemen meer betekenis. Je engagement zal duidelijker zijn.
2. Spreek je voornemen uit
Onderzoek toont aan dat je wel 80% meer kans hebt om je voornemen vol te houden als je het uitspreekt. Deel je voornemen met je partner, familie, vrienden, collega’s en geef hen ook de opdracht om je erop aan te spreken… Je verhoogt op deze manier de sociale druk die jou kan helpen als het even moeilijk gaat.
3. Formuleer je voornemen positief
Heel wat voornemens staan vol met negatieve woorden: minder, niet, stoppen, geen … Ons brein kan hier moeilijk mee om. Het hoort telkens wat het niet mag doen, maar houdt geen rekening met die negatieve woorden. Probeer maar eens niet aan een roze olifant te denken …
Een positieve formulering geeft je een alternatief voor het gedrag dat je wil afleren.
Wat wil je wél? Enkele voorbeelden:
  • van minder ongezond eten maak je meer gezond eten
  • minder tv kijken wordt meer lezen of tijd maken voor je naasten
  • niet meer snoepen wordt gezonde tussendoortjes eten
4. Volg je plan zelf op
Heel wat mensen maken gebruik van reminders in hun smartphone of post-its op de spiegel om iets niet te vergeten. Deze tools kan je ook inzetten bij het bereiken van je doelen. Installeer een terugkerend alarm, maak een afspraak in je agenda, stel een reminder in met als titel: Check voornemen 2020. Op die manier word je voortdurend aan je voornemen herinnerd. Uitvluchten worden dan iets moeilijker.
Bij iedere reminder kan je jezelf evalueren, jezelf belonen of jezelf opnieuw aanmoedigen …
5. Breng je hindernissen in kaart
Een goede voorbereiding is echt zinvol. Noteer alle hindernissen die je denkt tegen te komen. Gedachten, gevoelens en lichamelijke sensaties die jou proberen te weerhouden om voor je doel te gaan.
Enkele voorbeelden:
  • ‘Ik ben te moe om te gaan sporten.’
  • ‘Ik heb al zo hard gewerkt vandaag, nu verdien ik wel een stukje taart.’
Sommige hindernissen zijn duidelijk, maar anderen zijn beter verpakt. Ze lijken helemaal niet verkeerd, maar onderschat ze niet. Ontmasker ze dus op voorhand en probeer ze op te merken. Zo kan je snel ingrijpen.
6. Maak je voornemen concreet en werk er stapje voor stapje aan
Hoe concreter je voornemen, hoe makkelijker vol te houden. Meer sporten is bijvoorbeeld een veel te vaag voornemen. Maak het concreet door te definiëren welke sport, hoe vaak, met wie … Het acroniem SMART (zoek maar eens op Google) kan je hierbij helpen, maar hoeft niet. Je voornemen op delen in 3 termijnen werkt ook.
- Wat doe ik binnen de 24 uur?
- Wat doe ik volgende week?
- Wat doe ik volgende maand?
Hiermee voorkom je uitstelgedrag en leer je kleine stappen te zetten richting jouw doel.
7. Visualiseer je voornemen
Maak een visionboard, een collage van foto’s, quotes en woorden van je voornemens, en hang dit op een plaats waar je vaak vertoeft. Op die manier word je telkens herinnerd aan je voornemens. In het begin zie je dat natuurlijk duidelijk hangen, na een tijd gaat het meestal op in het geheel. Maar onbewust neemt je brein het toch op.
8. Geef jezelf 2 maanden
Een voornemen wordt niet plots een gewoonte. Je moet er de tijd voor nemen. Tijd waarin je consequent doet wat je je voornam. Na 2 maanden, misschien wel vroeger, zal je merken dat het je geen moeite meer kost en dat het vanzelf gaat. Accepteer dus dat het meestal twee maanden door een zure appel bijten is. Nadien gaat het vanzelf.

Over de auteur:
Michaël Bloemen is erkend psycholoog en psychotherapeut bij Espazo


bron: Michaël Bloemen



pub