Jij en jouw miljarden micro-organismen: de intieme helpers van jouw darmmicrobiota

Laatst bijgewerkt: december 2019
ad_microben-intieme-helpers-darmflora.jpg

nieuws

Je ziet ze niet, maar ze zijn er wel: micro-organismen. Als we het erover hebben denken we nog al te vaak aan ziekten, infecties en besmettingen. Maar micro-organismen spelen ook een essentiële rol in ons leven en ze maken het leven op aarde mogelijk. Ontdek in dit artikel hoe micro-organismen je gezondheid bevorderen.

Wat zijn micro-organismen nu eigenlijk?
Een micro-organisme (of microbe) is een levend wezen dat zo klein is dat het onzichtbaar is voor het blote oog. Zonder micro-organismen zou het leven op aarde onmogelijk zijn. Zo belangrijk zijn ze dus.

Hoe micro-organismen vriend en vijand kunnen zijn

Er bestaan een aantal pathogene, of ziekteverwekkende, micro-organismen die schadelijk zijn voor onze gezondheid. Toch zijn de meeste bacteriën eigenlijk niet schadelijk. In tegendeel, we hebben ze nodig om ons te beschermen tegen andere ziekteverwekkers. Over het ganse lichaam hebben we een hele verzamelingen micro-organismen die ons daarbij helpen, zoals in de mond en op de huid. Deze verzamelingen noemt men de microbiota. Bekijk het als een soort levende barrière zonder dewelke ziekteverwekkers vrije toegang zouden krijgen tot ons lichaam.

De kleinste bewoners van deze onzichtbare wereld? De bacterie!
Het is één van de kleinste micro-organismen en past meer dan 1 miljoen keer op de punt van een naald.

De meest bekende en bestudeerde microbiota is deze van onze darmen: de darmmicrobiota, in de volksmond ook gekend als ‘darmflora’. Ze speelt een essentiële rol speelt in ons leven en de werking van ons lichaam. In ons spijsverteringsstelsel bevinden zich de meeste bacteriën. Geen wonder, als je weet dat het oppervlakte van ons spijsverteringsstelsel ongeveer 300m² bestaat. Dit komt overeen met de oppervlakte van 1 tennisveld!

1911_YAKU_cta-article.gif

Hoe beïnvloedt de darmmicrobiota jouw gezondheid?

Darmbacteriën zijn essentieel voor je gezondheid en je welzijn. Ze spelen een rol in verschillende lichaamsfuncties:
  • Ze maken vitamines aan
  • Ze ondersteunen het immuunsysteem 
  • Ze dragen bij tot een goede werking van de darmen
  • Ze bieden bescherming tegen schadelijke micro-organismen
  • Ze zouden een rol spelen in de preventie en behandeling van verschillende chronische ziek-ten zoals obesitas en diabetes type 2
Wat is de ideale darmmicrobiota? Dit hangt af van persoon tot persoon. De samenstelling van je ‘darmflora’ is namelijk uniek; welke bacteriën erin voorkomen en in welke hoeveelheid, is bij elke persoon anders. Het varieert ook met de leeftijd en is gevoelig voor veranderingen in de omgeving, inname van geneesmiddelen (zoals antibiotica), veranderingen in het voedingspatroon, stress,...

Wel toont onderzoek dat je darmmicrobiota in of uit balans kan zijn. Voor een goede gezondheid is het belangrijk dat er een evenwicht is tussen de goede en slechte darmbacteriën in ons lichaam. Er werd daarnaast ook een link aangetoond tussen bepaalde ziekten (metabool syndroom, obesitas, diabetes type 2 of ook gekend als suikerziekte) en een onevenwichtige ‘darmflora’.

7 tips voor een ‘darmflora’ in balans

Omdat omgevingsfactoren de darmmicrobiota uit balans kan halen, of deze net kan verbeteren, is het essentieel om, zover het kan, optimale omstandigheden te creëren. Nu is de vraag natuurlijk hoe je praktisch gezien de darmmicrobiota in evenwicht houdt. De combinatie tussen een gezonde en actieve levensstijl met een evenwichtig voedingspatroon heeft een positief effect op de goede darmbacteriën.

We geven je alvast 7 tips waarmee je zelf aan de slag kan:
1. Hou je aan een evenwichtig en gevarieerd voedingspatroon
2. Eet voldoende fruit, groenten, noten en zaden
3. Geef de voorkeur aan volkoren graanproducten
4. Drink voldoende water (1,5 l/dag)
5. Eet gefermenteerde voedingsmiddelen (bv. yoghurt, brood, kefir,…)
6. Rook niet, of probeer te stoppen
7. Beweeg dagelijks voldoende (dit moet niet per se sport zijn: neem vaker de trap, parkeer je wagen wat verder, de hond uitlaten, …)


bron: ingezonden mededeling: Yakult Belgium