Chatservice van De DrugLijn breidt uit na record-drukke jaren

123_telefoon_2019.jpg

nieuws 2019 is voor De DrugLijn een jubileumjaar. Wat in 1994 startte als een telefoonlijn is op 25 jaar tijd uitgegroeid tot een publieksservice die veel meer doet dan bellers te woord staan. De lijn heeft inmiddels meer dan 15 jaar ervaring in online beantwoording (via mail en chat), en ontwikkelde via www.druglijn.be ook een succesvol aanbod aan online vroeginterventie-tools. De voorbije jaren piekt het aantal vragen.

Van bij haar start wou De DrugLijn er zeker niet alleen zijn voor mensen die alcohol of andere drugs gebruiken, gokken of overmatig gamen, maar voor iedereen. Dagdagelijks nemen dus ook veel ouders, partners, broers en zussen, kinderen van, familieleden, vrienden en collega’s contact. Want voor iedereen die in de problemen komt door drank, drugs, pillen, gokken of gamen, zijn er uiteraard ook mensen rondom hen die getroffen worden. Door de jaren verbreedde ook de scope van thema’s waarvoor men bij de lijn terecht kan. Terwijl de focus bij aanvang enkel op alcohol, illegale drugs en psycho-actieve medicijnen lag, is daar gaandeweg ook gokken en problematisch gamen bijgekomen.

Al die evoluties maken dat De DrugLijn ondertussen meer dan 150.000 mensen heeft voorzien van informatie, een eerste advies of een luisterend oor en hen vaak ook verder wegwijs maakte in de hulpverlening. In 2017 en 2018 ging het telkens om meer dan 7.000 vragen per jaar, en zoals het ernaar uitziet zou ook 2019 kunnen eindigen op een recordaantal contacten.

De cijfers bewijzen dat de lijn na al die jaren niets aan relevantie heeft ingeboet. ‘Vaak krijgen we de vraag of het hoge aantal contacten bewijst dat het aantal problemen toeneemt,’ vertelt Tom Evenepoel, coördinator van De DrugLijn. ‘Maar wat dat betreft zien we onszelf niet als de meest geschikte barometer. Er spelen tal van factoren mee. Zo wordt alcohol terecht door steeds meer mensen als een drug beschouwd, en neemt tegelijk het besef toe dat je met vragen over alcohol uiteraard ook bij ons terecht kan. Ook de meer dan 900.000 bezoekers per jaar op onze site en de meer dan 75.000 kennis- en zelftest die daar worden afgelegd, zorgen voor extra instroom aan vragen. Tegelijk stellen we dagelijks vast dat het taboe, de schaamte en het stigma na 25 jaar nog altijd heel groot is. Ga maar eens na wie in het openbaar wil getuigen over zijn of haar probleem met drank, drugs, pillen, gokken of gamen.’

Het is die vaststelling die maakt dat De DrugLijn zich wil blijven profileren als laagdrempelig kanaal om anoniem en vrijblijvend informatie en advies in te winnen of hulp te zoeken. Het valt daarbij op dat de drempel voor contact via telefoon voor nogal wat mensen groter is dan voor contact via mail of chat. Online contact is tenslotte minder direct, voelt daarom veiliger en geeft meer gevoel van controle. Daarom zet De DrugLijn nu alle zeilen bij om een uitgebreidere bereikbaarheid via chat te garanderen. Terwijl chatten voordien enkel op maandag, woensdag en vrijdag mogelijk was, kan dat voortaan elke weekdag.

Naar aanleiding van haar 25-jarig bestaan, liet De DrugLijn een animatie ontwikkelen die de sfeer van een contact en de dialoog tussen oproeper en beantwoorder weergeeft. Op een heel visuele manier maakt ze duidelijk hoeveel schroom en schaamte daar kan bij komen kijken maar ook hoe het kan opluchten en een eerste stap naar verandering kan zijn. De DrugLijn wil de animatie in de komende tijd volop inzetten om vrijwilligers te werven.


Vragen? Meer info?
Bel De DrugLijn op 078 15 10 20 (ma-vr 10-20u)
Mail (24/7) of chat (ma-vr 15-18u) via www.druglijn.be

Lees ook: Studenten en druggebruik: nieuw platform voor advies aan ouders


Laatst bijgewerkt: december 2019

Artikels over gezondheid in je mailbox? Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang een gratis e-book met gezonde ontbijtrecepten.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Roularta Media Group NV.
volgopfacebook

volgopinstagram