Minder hiv-diagnoses, maar hiv treft diverser publiek

Laatst bijgewerkt: november 2019
123-hiv-aids-11-3.jpg

nieuws In 2018 daalde het aantal nieuwe hiv-diagnoses met 2 % in vergelijking met 2017. Sciensano, het Belgisch instituut voor gezondheid, registreerde 882 hiv-diagnoses in 2018, wat overeenstemt met gemiddeld 2,4 nieuwe diagnoses per dag. Deze cijfers doen vermoeden dat het gebruik van Pre-Exposure Profylaxis of PrEP, (m.a.w. een preventieve behandeling van mensen die geen hiv hebben, maar die een grote kans lopen op besmetting), positief bijdraagt aan de preventie van hiv en de daling van het aantal gevallen. Terwijl het aantal diagnoses daalt in de traditioneel getroffen groepen, komen er andere groepen bij waarmee preventieprogramma’s rekening moeten houden. 

Gebruik van PrEP is toegevoegde waarde in preventie van hiv
PrEP, de hiv-preventiepil, vervolledigt het preventieaanbod in België. “PrEP draagt bij aan het verminderen van het aantal diagnoses en versterkt het effect van andere middelen voor hiv-preventie. Het gebruik van een condoom, regelmatige tests op hiv, een vroegtijdige behandeling na diagnose voor alle hiv-patiënten en gerichte campagnes blijven van het allergrootste belang. De daling van het aantal diagnoses bij Belgische mannen die seks hebben met mannen is het resultaat van een jarenlange inzet op combinatiepreventie, waaraan PrEP een bijkomende boost geeft”, zegt Jessika Deblonde, wetenschapster bij Sciensano.

Tussen 1 juni 2017 en 31 december 2018 zijn 2.412 personen voor het eerst een PrEP-behandeling opgestart. Iedere maand kwamen er zo’n 100 ‘PrEP starters’ bij. 99% van die personen waren mannen die seks hebben met mannen. 
Aangepaste preventieprogramma’s
Als we de epidemie onder controle willen houden, moeten we ervoor zorgen dat alle getroffen populaties zich (kunnen) laten testen en behandelen. Preventieprogramma’s zullen dus aandacht moeten besteden om een grotere diversiteit aan populaties te bereiken. “Aangezien hiv in België verschillende populaties treft, bestaat de uitdaging erin de campagneboodschappen en preventie- en teststrategieën te diversifiëren en aan te passen aan verschillende noden”, legt Jessika Deblonde uit.

De campagne ‘Protect, Test, Treat, Repeat’ waarmee Sensoa dit jaar naar de diverse Pride-evenementen trok om mannen die seks hebben met mannen, te sensibiliseren, is alvast een stap in de goede richting. Een beknopte (maar veelzijdige), duidelijke en niet in het Nederlands geformuleerde slogan bereikt ook anderstalige doelgroepen.

zie ook artikel : Nieuwe campagne voor mannen die seks hebben met mannen




pub