Hoe sterk is jouw afweersysteem? Test jezelf!

Laatst bijgewerkt: november 2019

nieuws

Immuniteit is de natuurlijke bescherming tegen ongewenste externe agressies. Het is je natuurlijke afweersysteem. Een goede weerstand betekent een goede balans tussen slaap, voeding, ontspanning, lichaamsbeweging en plezier.
Vind jij deze goede balans? Is jouw afweersysteem sterk en krachtig? Doe de test!

Hoe belangrijk is een goede weerstand?

ad_iStock-992667604-250x150.jpg
Elke dag wordt ons lichaam blootgesteld aan allerlei externe agressie. Als we gezond zijn, is ons immuunsysteem perfect in staat om met deze aanvallen om te gaan. Ons lichaam is sterk, krachtig en verdedigt zichzelf van nature.
Hoe sterker het afweersysteem, hoe lager het risico dat bacteriën en virussen je lichaam aantasten. Bovendien bevordert een goede weerstand ook een sneller herstel als pathogenen je ondanks alles blijven plagen.

5 tips om je weerstand dagelijks te versterken

1) Bevorder een rustgevende slaap
Het overkomt iedereen om een slechte nacht te hebben. Maar wanneer slaap- en stressproblemen regelmatig worden, is het minder vrolijk en moeilijker op te lossen. Probeer elke dag een “half uur rust” om een goede nachtrust te vinden. 30 minuten voor het slapen gaan: Zet de muziek uit, zet de schermen uit (telefoon, computer, TV, tablet) en ga in een rustige kamer zitten. Een boek lezen, een tijdschrift lezen, rekoefeningen doen of ademhalingsoefeningen helpen je te ontspannen.

ad_iStock-1170131525_650x300.png
Tip « anti-telefoon » : De eerste dagen zullen waarschijnlijk moeilijk zijn. Als jouw telefoon overgaat of je een notificatie ontvangt, vraag jezelf dan af of deze tot de volgende ochtend had kunnen wachten. Na een week kun je je telefoon al een beetje laten vallen.

2) Ontspan door tijd voor jezelf te nemen
In je drukke agenda, tussen werk en privé, tussen kinderen en activiteiten, is er meestal weinig ruimte… speciaal voor jou. Leer los te laten, relativeren. Alles moet niet perfect zijn. Achtervolg schuldgevoelens en denk aan jezelf.
Neem een pauze, boek 20 minuten van de dag alleen voor jezelf of organiseer een ontsnappingsweekend alleen, met je partner, met je familie of met vrienden. Wie je maar wilt, doe wat je wilt.
3) Gezond eten
Het is geen geheim dat een gezonde voeding een belangrijke parameter is om gezond te zijn. Noteer alles wat je eet gedurende een week en inventariseer wat je energie geeft en wat je vermoeit (te veel suiker, te veel zout, te rijk, te weinig vitamines…).
Door het probleem bij de wortel te lokaliseren, kan je het gemakkelijker oplossen.
De kleine + voor een verbeterde immuniteit: Voeg kool, chili, broccoli, witlof en fruit toe aan jouw gerechten. Ze stimuleren de natuurlijke afweer.

ad_iStock-1031913886-650x300.png
Dagelijkse tip: Als je echt geen tijd hebt om te sporten, kun je de koffiepauzes vervangen door een wandeling van 5 tot 10 minuten buiten. Buitenshuis en sporten, een goede combinatie.

ad_Echinaforce-NL-all.jpg
5) Voorkomen is beter dan genezen
Als jouw immuunsysteem nog steeds een boost nodig heeft, bekijk dan A.Vogel Echinaforce + Vitamine C. Deze 100% natuurlijke oplossing, gebaseerd op verse echinacea, verhoogt de weerstand en stimuleert de afweersysteem. 1 tablet per dag van Echinaforce + Vitamine C bevat 75% van de aanbevolen dagelijkse inname van vitamine C. Het bevordert sneller herstel als je je zwakker voelde.


bron: ingezonden mededeling: A. Vogel