Eieren dragen bij tot een goede verzadiging

Laatst bijgewerkt: oktober 2019
ad_vlam_DSC_7990.JPG

nieuws

Voor Charlotte Vande Riviere is gezonde voeding de basis van alles. Als erkend diëtiste geeft ze dagelijks voedingsadvies. Maar Charlotte gaat nog een stap verder en organiseert kookworkshops waarin je de lekkerste klassiekers een gezonde twist kan geven.

Daarbij zet Charlotte haar cliënteel bewust niet op dieet. Ze leert een gezonde manier van leven aan. 

Vandaag neemt Charlotte de tijd om ons alles over de gezondheidseffecten van eieren te vertellen. Eitjes zijn namelijk niet alleen lekker, ze zitten ook boordevol voedingsstoffen! 

Wat doet het eten van een ei met je lichaam?

“Een ei brengt niet minder dan 10 essentiële voedingsstoffen aan die bijdragen tot een goede voeding voor een goede gezondheid. Eieren zijn een natuurlijke bron van eiwitten. Omdat eieren veel eiwitten bevatten, dragen ze bij tot een goede verzadiging. Dat zorgt ervoor dat we minder goestingskes hebben en dus minder gaan snoepen doorheen de dag. Soms eet ik bijvoorbeeld als tussendoortje een hardgekookt ei en een stukje fruit. Dit klinkt raar, maar als ik nog een lange werkdag voor de boeg hebt, verzadigt mij dit lang en kan ik verder tot het avondeten.”

Welke voedingsstoffen zitten er in eieren?

“Eigenlijk hebben eieren heel wat positieve eigenschappen! Eerst en vooral zijn ze dus een belangrijke leverancier van eiwitten maar ook van de vetoplosbare vitamines A en D. Naast vette vissoorten zijn eieren één van die zeldzame producten die van nature rijk zijn aan vitamine D. 

Daarnaast bevatten eieren B-vitamines, en in het bijzonder vitamine B2 en B12. Verder zijn ze een uitstekende aanvulling voor onze behoeften aan ijzer, fosfor, zink en selenium. Die eigenschappen maken van eieren een volwaardige vleesvervanger voor vegetariërs. Ze zijn ook helemaal geen dikmakers. 

Een ei levert ongeveer 90 kcal en zes gram vet, waarvan ongeveer twee derde gezonde onverzadigde vetten.”

Hoe zit dat met cholesterol?

“Ben je bang dat eieren je cholesterolwaarden torenhoog doen rijzen? Dat is nergens voor nodig als je gezond bent. Het advies om je eierconsumptie om die reden te beperken, is achterhaald. Maar overdrijf er ook niet mee. De algemene aanbeveling is om niet meer dan 6 eieren per week te eten. Eieren zijn evenmin een wondermiddel voor je gezondheid. Je vindt eieren in de lichtgroene groep van de voedingsdriehoek terug. Dit zijn voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong met een gunstig, neutraal of nog niet eenduidig bewezen effect op de gezondheid: vis, yoghurt, melk, kaas, gevogelte en eieren.”


Is het ene ei gezonder dan het andere en is er een verschil tussen witte en bruine eieren? 
“Alle eieren bevatten evenveel goede voedingsstoffen, zoals eiwitten, vitamines en mineralen. Witte eieren zijn niet gezonder dan bruine eieren. De kleur van het ei is enkel afhankelijk van het ras van de kip. Het kippenvoer kan de samenstelling van de eieren maar beperkt beïnvloeden. De belangrijkste verandering wordt bekomen door omega 3-rijke bestanddelen aan het traditionele kippenvoer toe te voegen (bv. via lijnzaad, zee-algen, visolie). De leefomstandigheden van de kippen hebben geen invloed op de samenstelling van de eieren.”

Behoudt een ei haar voedingsstoffen als je het langer bewaart?
“Ja hoor, deze bevatten nog evenveel voedingsstoffen! Een vers ei is tot 28 dagen na legdatum houdbaar. Bewaar ze bij voorkeur in de koelkast.”

ad_vlam_Shakshuka.jpg
Met wat kan je ei best combineren om een maximale gezondheidsimpact te verkrijgen?
“Met een gezonde en gevarieerde voeding. Mijn leuze is: varieer en eet alles met mate! Maak je een omelet? Fiks dan meteen ook een extra portie vitamines: voeg groenten en verse tuinkruiden toe. Een heerlijke shakshuka kan me bijvoorbeeld steeds bekoren. Ik eet het vaak als lunch in de winter met wat geroosterd volkoren brood.” Ben je nog op zoek naar andere gezonde en gemakkelijk recepten? Neem dan een kijkje op www.lekkervanbijons.be. Koken was nog nooit zo fijn!

Op zoek naar het goed advies van Charlotte? Neem dan zeker eens een kijkje op haar webstek ‘Eating Habits’.


bron: ingezonden mededeling: VLAM
verschenen op : 10/10/2019 , bijgewerkt op 08/10/2019