Voetspieren versterken in plaats van corrigerende loopschoenen bij overlastblessures

Laatst bijgewerkt: oktober 2019
123-kine-voet-09-19.jpg

nieuws

Lopers met overpronatie – waarbij de enkel te fel naar binnen kantelt tijdens de landing – kampen vaak met overbelastingblessures. Niet zozeer deze beweging, maar wel de sterkte van de voetspieren ligt aan de basis van de letsels, zo blijkt uit een studie van de KU Leuven. De versterking van deze voetspieren kan daarom beter geschikt zijn dan het gebruik van corrigerende loopschoenen om deze blessures te voorkomen. 

123-anatomie-afw-voetstand-pronatie-supinatie-09-19.jpg

Eén op de vijf volwassenen loopt rond met overpronatie. Pronatie is de kantelbeweging die de voet maakt bij het contact met de grond. Als de enkel te zeer naar binnen kantelt, dan spreken we van overpronatie. Overpronatie wordt vaak in verband gebracht met overbelastingblessures bij lopers, zoals problemen met de knie, het scheenbeen en de enkels. Maar niet alle lopers met overpronatie kampen met deze letsels.
Bewegingswetenschappers van de KU Leuven onderzochten waar het schoentje juist knelt. Aan de studie namen dertig personen deel die regelmatig lopen – minimaal 15 kilometer per week. Alle deelnemers vertoonden overpronatie, maar slechts de helft van hen kampte in de zes maanden voorafgaand aan de studie met blessures. Aan de hand van een echografie vergeleken de onderzoekers de voetspieren bij beide groepen. 

De studie toont volgens de onderzoekers aan dat overpronatie op zichzelf niet aan de basis ligt van de overbelastingblessures. Wat wel opvalt, is dat de blessurevrije lopers grotere voetspieren hebben. Dit kan verklaren waarom zij de kantelbeweging van de voet, of pronatie, beter onder controle kunnen houden. En dus ook minder letsels oplopen. 
De onderzoekers stelden ook vast dat de lopers met overbelastingsymptomen een lagere voetboog hebben en meer abductie. Dat betekent dat de voorvoet meer naar buiten gericht is. De oorzaak van symptomen bij overpronatie situeert zich dus eerder aan de voorvoet. 

De juiste behandeling
Sportwinkels raden lopers met overpronatie vaak aan om corrigerende schoenen te dragen, maar dat lijkt geen correct advies op basis van onze studie, zeggen de onderzoekers. Corrigerende loopschoenen zijn voornamelijk gericht op de achtervoet. De schoenen bieden weliswaar meer ondersteuning, maar dat zorgt er ook voor dat de voorvoetspieren minder getraind worden. En we zien net dat minder grote spieren aan de basis kunnen liggen van de blessures.

Via verder onderzoek willen de wetenschappers achterhalen hoe lopers met overpronatie het risico op overbelastingletsels kunnen verkleinen. “We gaan bekijken hoe we de voetspieren kunnen versterken en de controle van de kantelbeweging kunnen verbeteren. Een interessante piste die we willen bekijken is het gebruik van voorvoetzooltjes om de spieren te trainen en hopelijk blessures bij overpronatie te voorkomen.” 


bron: nieuws.kuleuven.be/nl/2019/zwakke-voetspieren-aan-de-basis-van-overbelastingblessures-bij-onstabiel-looppatroon



pub