Last van spierkrampen? Zo voorkom je ze.

Laatst bijgewerkt: september 2019
ad_heel_ontwerp15.jpg

nieuws Spierkrampen of spasmen: iedereen heeft er wel eens last van. Er kunnen verschillende oorzaken aan de basis liggen van je klachten. Maar wat je vooral wil weten, is hoe je die pijnlijke spiersamentrekkingen voorkomt en verlicht. Onze tips op een rij. 

Hoe ontstaan krampen?

Een spier is opgebouwd uit meerdere bundels spiervezels. Bij een spierkramp krijgen je spieren een verkeerd signaal, waardoor de spiervezels samentrekken. Het resultaat: je spieren schieten onverwacht in een kramp, waardoor ze hard en pijnlijk aanvoelen. Een spierkramp kan in elke spier ontstaan.
Wat de samentrekking precies uitlokt, is niet helemaal duidelijk. Wel zijn er verschillende factoren die de kans op spierkrampen vergroten: 
  • vermoeidheid
  • een verkeerde houding
  • langdurig zitten of staan
  • geen opwarming voor het sporten
  • overbelasting (vb. tijdens een loopwedstrijd)
  • leeftijd
  • zwangerschap (vooral vanaf het 3de trimester)
  • langdurig gebruik van bepaalde medicatie
  • aanhoudende stress

Wie heeft het meeste last van krampen?

Vooral sporters kampen met spierkrampen en ook zwangere vrouwen en ouderen lopen meer risico. Maar vaak zien we de impact van langdurige stress over het hoofd: mensen met een veeleisende job of drukke agenda hebben vaker last van spierkrampen. 

Spierkrampen door intensief sporten

ad_HEEL_sporten_NL.jpg
Tijdens het sporten krijg je vooral krampen in de kuiten, hamstrings (bovenbenen achteraan) en quadriceps (bovenbenen vooraan). 

Spasmen tijdens of na het sporten zijn niet uitzonderlijk. Doordat je spier overbelast of uitgeput is, stijgt de kans op samentrekkingen. Daarnaast kunnen bij overmatig zweten je vocht- en elektrolytenbalans ontregeld raken. Elektrolyten zorgen voor een correcte prikkeloverdracht van de zenuwcellen naar de spiervezels. Bij een verstoorde balans heb je dan ook vaker last van krampen. 

Tips om spierkrampen tijdens het sporten te voorkomen

  • Warm vóór je sportsessie altijd op en eindig met enkele minuten stretchen.  
  • Stel een realistisch bewegingsschema op zodat je het tempo en de intensiteit kan volhouden. 
  • Drink gedurende de hele dag voldoende water: ongeveer anderhalve liter, koffie en thee niet meegeteld. Anders riskeer je – net zoals veel sporters – gedehydrateerd aan je training te beginnen. 
  • Drink ook tijdens je sportsessie elk kwartier 15 tot 25 cl water, afhankelijk van de weersomstandigheden en de mate waarin je zweet.

Verkrampte spieren door stress

ad_HEEL_stress_NL.jpg
Niet alleen sport, maar ook stress kan verkrampte spieren veroorzaken. 
Bij mentale overbelasting duiken er vaak psychische klachten op (piekeren, angst, slaapproblemen …). Velen vergeten dat stress ook lichamelijke klachten kan uitlokken. Maagpijn en krampen zijn enkele veel voorkomende kwalen. 
Daarnaast zijn een stijve nek en spanningen in de schouders en lage rug symptomen van stress. Sta je regelmatig onder druk, dan is de kans groot dat je vaker last hebt van verkrampte spieren, vooral ter hoogte van je schouders en nek.

Tips om een stijve nek door stress te voorkomen

  • Plan ontspannende activiteiten in zoals yoga of meditatie.
  • Neem een warm bad of een douche.
  • Voer rekoefeningen uit die de trapeziumspieren (ter hoogte van de schouderbladen)versterken.
  • Trakteer jezelf op een massage.

Maak komaf met spierkrampen!

Je lichaam herstelt zich gewoonlijk vanzelf van een spierkramp, maar soms kan het een duwtje in de rug gebruiken. Heb je regelmatig last van spierkrampen, spanningen in de lage rug of een stijve nek? 

ad_Spascupreel_50_NL_L_RGB doorzichtig.png
Probeer Spascupreel®
Spascupreel®  is een homeopathisch geneesmiddel dat krampen en spasmen verlicht. Spascupreel® combineert 11 actieve bestanddelen die traditioneel gebruikt worden om bij te dragen tot de regulatie van je kramp of spasme. 
Neem bij acute klachten elk half uur tot een uur één Spascupreel® tablet. Als volwassene of adolescent (ouder dan of 12 jaar) mag je tot 12 tabletten per dag innemen. Bij acute klachten kan je deze dosering aanhouden tot je verlichting voelt. Daarna schakel je over naar de gebruikelijke dosering van dagelijks 3 tabletten. 

Let erop dat je de tabletten pas inslikt als ze zacht zijn.


Spascupreel® mag gebruikt worden vanaf 2 jaar (zie bijsluiter voor dosering bij kinderen van 2 tot 11 jaar) en is toegelaten tijdens de zwangerschap en bij het geven van borstvoeding in de aanbevolen dosering, na overleg met je arts. Daarnaast heeft Spascupreel® geen bekende interacties met andere geneesmiddelen en mag dus gerust genomen worden tijdens of in combinatie met je andere behandeling. Spascupreel® is vrij verkrijgbaar in de apotheek. 
Vraag raad aan uw arts of apotheker. Homeopathisch geneesmiddel. Geen langdurig gebruik zonder geneeskundig advies. Lees aandachtig de bijsluiter. Heel Belgium nv.


bron: ingezonden mededeling: Heel Belgium nv