Een ei is voedzamer dan je denkt.

Laatst bijgewerkt: september 2019
ad_vlam_ei19.jpg

nieuws

Een ei past prima in een gezonde voeding. Ideaal ter afwisseling van een portie vlees of vis. Een eitje brengt niet minder dan 9 essentiële voedingsstoffen aan (eiwitten, ijzer, zink, selenium, fosfor en de vitaminen A, D, B2 en B12) en dit voor amper 90 kcal. Dat is nog geen 5% van de totaal aanbevolen hoeveelheid calorieën per dag (gemiddeld zo’n 2000 kcal). 
Eieren zijn rijk aan eiwitten van de beste kwaliteit: ze bevatten alle essentiële aminozuren in een goede verhouding. Eiwitten zijn belangrijke bouw- en onderhoudsmaterialen voor de spieren van jong en oud. 
Nog een pluspunt: een ei is een van de weinige voedingsmiddelen die van nature rijk zijn aan vitamine D, een nutriënt waarvan de inname in veel Westerse landen te laag is.

vlam-ei-curve.jpg.jpg

Hoeveel eieren mag ik eten per week of per dag?

Volgens de officiële richtlijnen van de voedingsdriehoek kunnen gezonde personen gerust tot 6 eieren per week eten. Hierbij wordt je eitje bij het ontbijt gerekend, maar ook het eitje in je quiche, mayonaise, koek of cake.

Zijn eieren niet slecht voor mijn cholesterol en dus ook voor mijn hart?

Als je te horen krijgt dat je te veel cholesterol hebt, krijg je vaak ook meteen het advies om geen eieren meer te eten. Dat is onterecht en volstaat ook niet om je cholesterolgehalte en je risico op hart- en vaatziekten te verlagen. Een eidooier bevat wel wat cholesterol (zo’n 200 mg) maar cholesterol aanwezig in de voeding heeft minder invloed op het cholesterolgehalte in het bloed dan vroeger werd gedacht. Voedingsmiddelen die veel verzadigde vetten en transvetten bevatten zijn grotere boosdoeners (bv. vette vleeswaren en vette kazen, boter, vaste margarines verpakt in een wikkel, fastfoodproducten, allerlei vetrijke snacks en zoetigheden). Een ei bevat trouwens meer zogenaamd goed onverzadigd vet dan verzadigd vet. Het is daarom niet nodig om eidooiers van het menu te schrappen. Maar overdrijf er ook niet mee.

Varieer en doseer. Cholesterol- en hartvriendelijk eten betekent meer evenwichtig en gevarieerd eten. Belangrijke ingrediënten zijn groenten, fruit, volkoren producten, magere of halfvolle melkproducten, vis, peulvruchten, noten en olie. Eens een ei ter afwisseling van een stukje vlees of vis kan prima in een hartvriendelijke voeding.

Wat zegt de wetenschap over eieren en hart- en vaatziekten?

De meeste recente studies vinden geen significant verband tussen elke dag een ei eten en een verhoogd risico op hart- en vaatziekten bij gezonde personen. Of dat ook geldt bij mensen met diabetes en mensen met een familiale hypercholesterolemie is nog onzeker en vraagt bijkomend onderzoek. Zij krijgen daarom voorlopig het advies om niet meer dan 3 eieren per week te eten.

Eet ik beter alleen het wit van ei?

Het wit van ei is vrij van vetten en cholesterol. Een eidooier bevat cholesterol maar ook de meeste eiwitten, vitaminen, mineralen en bioactieve stoffen. Wie enkel het wit van ei neemt, gaat voorbij aan deze belangrijke voedingsstoffen.

Bevat een gekookt of gebakken ei minder cholesterol dan een rauw ei?

ad_OmeletmetMeesterlyck_VLAM.png
Neen. Het cholesterolgehalte in eenvoudige eibereidingen is vergelijkbaar. Voeg je aan de bereiding nog andere cholesterolbevattende voedingsmiddelen toe zoals room of garnalen, dan zal het cholesterolgehalte uiteraard verder oplopen. Wil je een gezond eigerecht op tafel zetten, let er dan op om niet te veel (verzadigd) vet en zout toe te voegen. Breng een omelet bijvoorbeeld vooral op smaak met verse kruiden en groenten.

Waar komt mijn ei vandaan?

Op het ei staat een stempelcode. Met deze code is het ei te traceren tot op het bedrijf waar het ei is gelegd. Het begincijfer van die code verwijst naar het soort houderijsysteem van de legkippen (0: bio; 1: vrije uitloop; 2: scharrel; 3: groepshuisvesting). Daarna volgen de code van het land van herkomst (bv. BE: België; NL: Nederland) en het registratienummer van de producent (toegekend door het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen of FAVV).

Hoe bewaar ik eieren het best?

Eieren bewaar je best koel en droog, bij voorkeur in hun kartonverpakking in de koelkast en met de punt naar beneden (zo blijft de dooier mooi centraal). Bewaar ze uit de buurt van sterk geurende producten zoals vis, prei of azijn. Eieren hebben een poreuze schaal waardoor ze gemakkelijk vreemde geuren kunnen opnemen. 
Een ei is ongeveer vier weken houdbaar, gerekend vanaf de legdatum. Ook hardgekookte eieren moet je koel bewaren en binnen de week consumeren. 

Indien je de eieren uit hun verpakking hebt gehaald of de houdbaarheidsdatum uit het oog verloren bent, kan je de versheid nagaan met de drijftest. Een vers ei in een kom met zout water blijft plat op de bodem liggen. Hoe ouder het ei, hoe groter de luchtkamer en hoe meer de stompe kant naar boven komt. Een oud ei drijft. Je kan ook de breekproef doen: bij een vers ei zie je een ronde stevige dooier en doorzichtig wit van ei dat weinig uitloopt. Schud je een vers ei zachtjes heen en weer bij je oor, dan hoor je vrijwel niets. Doe je hetzelfde met een ouder ei, dan hoor de inhoud bewegen.

Mag ik rauwe eieren eten?

Risicogroepen zoals jonge kinderen, zwangere vrouwen, ouderen en personen met een verminderde weerstand worden afgeraden om rauwe eieren en zelfgemaakte gerechten met rauwe eieren te eten (bv. Zelfgemaakte mayonaise, chocolademousse en bavarois). Mogelijke boosdoeners zijn enkele types van Salmonella die weliswaar nog maar zelden voorkomen in eieren. Eieren koken of bakken doodt de bacteriën.

Hoe serveer ik een perfect gekookt eitje?

Prik met een eierprikker een gaatje in de bolle kant van het ei om barsten tijdens het koken te vermijden. Breng een pan met water aan de kook. Zodra het water kookt, leg je er zachtjes de eieren in. Zet het vuur indien nodig lager. In water dat zacht kookt, kunnen de eieren elkaar niet stukstoten. Laat ze na het koken schrikken onder koud water om het kookproces te stoppen. Het ei is dan gemakkelijker te pellen.
• Een zacht gekookt ei: 3 tot 4 minuten koken
• Een halfzacht gekookt ei: 5 tot 6 minuten koken
• Een hardgekookt ei: 8 minuten koken
Kook geen eieren in hun schaal in de microgolfoven. Zodra het vocht in het ei het kookpunt bereikt, gaat het verdampen. De gevormde stoom voert de druk in het ei op tot het explodeert.


bron: ingezonden mededeling: VLAM