Waarom hoog gedoseerde kurkuma voor soepele gewrichten ?

Laatst bijgewerkt: juli 2019
ad_123_kurkuma_big100639359_M.jpg

nieuws

Het groeiend aantal studies, artikels… maakt van kurkuma een echte superfood. Ondertussen is dit gouden kruid als specerij in de keuken niet meer weg te denken en een groeiend aantal mensen neemt kurkuma ook als supplement in hogere dosissen…

Wil u weten hoeveel kurkuma u dagelijks nodig hebt om echt werkzaam te zijn voor soepele spieren en gewrichten (1), het geheugen(2), mentaal evenwicht(3), je lever(4) en zoveel meer, lees dan snel verder

Keukenkruid onvoldoende hoog gedoseerd

De kurkuma die je als specerij gebruikt, bevat vooral koolhydraten of trage suikers (70%) met hooguit 3 à 4% curcuminoïden(5), het actieve bestanddeel van kurkuma. Hetzelfde geldt voor de zwarte peper: slechts zo’n 5 à 9% is piperine(6), het stofje dat de kurkuma tot 20 maal beter opneemt in je gewrichten. Tijdens het koken gaat ook nog eens tot de helft van de curcuminoïden en tot een derde van de piperine verloren omdat deze stoffen niet hittestabiel zijn(7).

In een poging om ongeveer hetzelfde gezondheidseffect als in de studies te bekomen zou je elke dag minstens twintig eetlepels kurkuma-kruiden aan je eigen maaltijd moeten toevoegen. En dan mag je de zwarte peper niet vergeten. Dat is uiteraard niet haalbaar.

Hoeveel kurkuma werd in de verschillende studies gebruikt?

ad_nutr_kurkuma04.jpg
Vandaag steunen we op bijna 150 jaar onderzoek met ruim 18000 wetenschappelijke publicaties(8), wat kurkuma tot het meest bestudeerde supplement maakt.

Van kurkuma met piperine, zwarte peper bestaan intussen heel wat klinische studies die de werkzaamheid onderbouwen(9-14). De meest gebruikte dosering is 500 mg kurkuma met zwarte peper (5 mg piperine), wat op zich een hoge dosis is. Deze dosis kurkuma van 500 mg hoog geconcentreerd extract met 95% curcuminoïden komt namelijk overeen met 32 g kurkumapoeder of 10 eetlepels niet-verhitte kurkuma.

Artrosepatiënten gebruikten in de studies 3×500 mg kurkuma met zwarte peper per dag(9,10), diabetes type 2 patiënten consumeerden 500 mg tot 1 g per dag (11-12) en patiënten met het metabool syndroom – dit zijn personen die onder meer een verhoogde cholesterol hebben – gebruikten dagelijks 1000 mg of 1 g(13).

Waarom is een hoge dosis kurkuma voor soepele gewrichten noodzakelijk ?

Curcuminoïden, de belangrijkste werkzame stoffen uit kurkuma, worden niet goed opgenomen vanuit de darm en worden vrij vlug door de darmcellen en de lever omgevormd tot onwerkzame stoffen. Deze stoffen worden vervolgens snel uit het lichaam verwijderd(14).

Daarom is een hoge dosis nodig om werkzaam te zijn, bijvoorbeeld om je spieren en gewrichten soepel te houden.
Combinatie met zwarte peper is een surplus, want het pittige bestanddeel van zwarte peper – de piperine – zorgt voor een twintigmaal betere opname(15).

Piperine of zwarte peper bevordert dus de opname van de curcuminoïden vanuit de darm(16) én verhindert de omvorming naar onwerkzame stoffen door de lever en de darmcellen(17). Zo zorgt het voor een dubbele werking : curcuminoïden worden beter opgenomen en worden door het lichaam niet direct weer uitgescheiden.

Hoog gedoseerd kurkuma helpt bij zoveel meer dan soepele gewrichten !

ad_nutr_knie01.jpg
Terwijl keukenkruid enkel goed is om je eten mooi diepgeel te kruiden, is hoog gedoseerd kurkuma de superfood om je spieren en gewrichten soepel te houden (18-21).

Bovendien boost kurkuma je weerstand als krachtig antioxidant.
Als natuurlijke ontstekingsremmer kan kurkuma ook een belangrijke rol spelen bij tumorgroei bij kanker en zorgt het voor een mentaal evenwicht in de hersenen. Verder zijn er tal van studies die het heilzaam effect van kurkuma bestuderen op vlak van hart- en bloedvaten, gezonde cholesterolwaarden en bloeddruk, voorkomen van bloedstolling, overgewicht, chronische vermoeidheid, Alzeimer en zoveel meer !

Wat is de ideale dosering van kurkuma ?

Neem altijd een extract met een hoge concentratie van minimum 95% curcuminoïden, de werkzame stof van kurkuma. Vele studies tonen aan dat je minimum 500 tot 1000 mg kurkuma-extract nodig hebt om werkzaam te zijn.  Voor 1000 mg of 1 gram werkzame stof zou je 15 eetlepels kurkuma moeten eten. Dat is natuurlijk onmogelijk. Deze dosering kan je enkel vinden in een hoog gedoseerd supplement. Vergelijk goed de dosering vermeld op de verpakking en de bijsluiter.

ad_nutr_kurkuma02.jpg

Tijdelijk 30% korting én gratis levering

De Curcumed® Bio PQ tabletten van Nutrimed bevatten een unieke combinatie van 500 mg hoog gedoseerd kurkuma-extract en 5 mg Bioperine (piperine van zwarte peper die zorgt voor een betere opname van kurkuma door het organisme). Curcumed® Bio PQ bevat tevens Cucumin C3 Complex® met het type kurkuma dat het meest onderzocht werd.

Tijdelijke korting van 30% en gratis levering.

Goed om weten : er loopt momenteel een actie. Probeer Curcumed® Bio PQ met 30% korting. Uw bestelling zal trouwens ook tijdelijk gratis verzonden worden.

Altijd gegarandeerd de laagste prijs.

ACTIE : koop meer, betaal minder !

123-vord-groent-gember-170_07.jpg
Ontdek ook 2 unieke producten voor een optimale combinatie met kurkuma, ook te koop in de apotheek en bestel hier met de laagste prijs-garantie :

  • Gembrimed Bio PQ, hoog gedoseerd gember en artisjok voor een optimale spijsvertering en maag- en leverfunctie, kurkuma en gember behoren tot dezelfde krachtige plantenfamilie!
  • Glucamed Combi PQ, hoog gedoseerd glucosamine en chondroïtine, voor het kraakbeen, een interessante combinatie met curcuma voor soepele gewrichten

Bekijk ook de andere producten van Nutrimed, 1ste keuze in voedingssupplementen: uitstekende kwaliteit en hoge dosering aan de laagste prijs, ook te koop in de apotheek.

ad_nutr_kurkuma03.jpg

Referenties
1. Chin KY. The spice for joint inflammation: anti-inflammatory role of curcumin in treating osteoarthritis. Drug Des Devel Ther 2016; 10:3029-3042.
2. Small GW, Siddarth P, Li Z, Miller KJ, Ercoli L, Emerson ND, Martinez J, Wong KP, Liu J, Merrill DA, Chen ST, Henning SM, Satyamurthy N, Huang SC, Heber D, Barrio JR. Memory and Brain Amyloid and Tau Effects of a Bioavailable Form of Curcumin in Non-Demented Adults: A Double-Blind, Placebo-Controlled 18-Month Trial. Am J Geriatr Psychiatry 2018; 26(3):266-277.
3. Ng QX, Koh SSH, Chan HW, Ho CYX. Clinical Use of Curcumin in Depression: A Meta-Analysis. J Am Med Dir Assoc 2017; 18(6):503-508.
4. Farzaei MH, Zobeiri M, Parvizi F, El-Senduny FF, Marmouzi I, Coy-Barrera E, Naseri R, Nabavi SM, Rahimi R, Abdollahi M. Curcumin in Liver Diseases: A Systematic Review of the Cellular Mechanisms of Oxidative Stress and Clinical Perspective. Nutrients 2018; 10(7).
5. Chattopadhyay I, Biswas K, Bandyopadhyay U, Banerjee RK. Turmeric and curcumin: Biological actions and medicinal applications
6. Chavarria D, Silva T, Magalhães e Silva D, Remião F, Borges F. Lessons from black pepper: piperine and derivatives thereof. Expert Opin Ther Pat 2016; 26(2):245-64.
7. Suresh D, Manjunatha H, Srinivasa K. Effect of heat processing of spices on the concentrations of their bioactive principles: turmeric (Curcuma longa), red pepper (Capsicum annuum), and black pepper (Piper nigrum). J Food Comp & Anal 2007; 20(3–4):346-51.
8. Stani Z. Curcumin, a Compound from Natural Sources, a True Scientific Challenge – A Review. Plant Foods Hum Nutr 2017; 72(1):1-12.
9. Panahi Y, Alishiri GH, Parvin S, Sahebkar A. Mitigation of Systemic Oxidative Stress by Curcuminoids in Osteoarthritis: Results of a Randomized Controlled Trial. J Diet Suppl 2016; 13(2):209-20.
10. Panahi Y, Khalili N, Sahebi E, Namazi S, Reiner Ž, Majeed M, Sahebkar A. Curcuminoids modify lipid profile in type 2 diabetes mellitus: A randomized controlled trial. Complement Ther Med 2017; 33:1-5.
11. Panahi Y, Khalili N, Sahebi E, Namazi S, Karimian MS, Majeed M, Sahebkar A. Antioxidant effects of curcuminoids in patients with type 2 diabetes mellitus: a randomized controlled trial. Inflammopharmacology 2017; 25(1):25-31.
12. Panahi Y, Khalili N, Sahebi E, Namazi S, Simental-Mendía LE, Majeed M, Sahebkar A Effects of Curcuminoids Plus Piperine on Glycemic, Hepatic and Inflammatory Biomarkers in Patients with Type 2 Diabetes Mellitus: A Randomized Double-Blind Placebo-Controlled Trial. Drug Res (Stuttg) 2018; 68(7):403-409.
13. Panahi Y, Khalili N, Hosseini MS, Abbasinazari M, Sahebkar A. Lipid-modifying effects of adjunctive therapy with curcuminoids-piperine combination in patients with metabolic syndrome: results of a randomized controlled trial. Complement Ther Med 2014; 22(5):851-7.
14. Panahi Y, Ghanei M, Hajhashemi A, Sahebkar A. Effects of Curcuminoids-Piperine Combination on Systemic Oxidative Stress, Clinical Symptoms and Quality of Life in Subjects with Chronic Pulmonary Complications Due to Sulfur Mustard: A Randomized Controlled Trial. J Diet Suppl 2016; 13(1):93-105.
15. Hewlings SJ, Kalman DS. Curcumin: A Review of Its’ Effects on Human Health. Foods 2017; 6(10). pii: E92.
16. Kesarwani K, Gupta R, Mukerjee A. Bioavailability enhancers of herbal origin: an overview. Asian Pac J Trop Biomed 2013; 3(4):253-66.
17. Lee SH, Kim HY, Back SY, Han HK. Piperine-mediated drug interactions and formulation strategy for piperine: recent advances and future perspectives. Expert Opin Drug Metab Toxicol 2018; 14(1):43-57.
18. Patil VM, Das S, Balasubramanian K. Quantum Chemical and Docking Insights into Bioavailability Enhancement of Curcumin by Piperine in Pepper. J Phys Chem A 2016; 120(20):3643-53.
19. Daily JW, Yang M, Park S. Efficacy of Turmeric Extracts and Curcumin for Alleviating the Symptoms of Joint Arthritis: A Systematic Review and Meta-Analysis of Randomized Clinical Trials. J Med Food 2016; 19(8):717-29.
20. Kunnumakkara AB, Bordoloi D, Padmavathi G, Monisha J, Roy NK, Prasad S, Aggarwal BB. Curcumin, the golden nutraceutical: multitargeting for multiple chronic diseases. Br J Pharmacol 2017; 174(11):1325-1348.
21. Sun J, Chen F, Braun C, Zhou YQ, Rittner H, Tian YK, Cai XY, Ye DW. Role of curcumin in the management of pathological pain. Phytomedicine 2018; 48:129-140.


bron: ingezonden mededeling: Nutrimed