Nerveus? Slaapproblemen? Lig jij er ook wakker van?

Laatst bijgewerkt: juli 2019
shutterstock_310940801.jpg

nieuws

Dit zijn veelbesproken onderwerpen. Dramatiseer ik de situatie? Ben ik té bezorgd? Is er een behandeling nodig of gaat het vanzelf over? Is mijn aanpak wel de juiste? Allemaal vragen die door je hoofd spoken. 

Het is voor iedereen anders

Je hartslag gaat omhoog, je spieren spannen zich op en je ademhaling versnelt. De adrenaline in je bloed stijgt en je staat klaar om meteen te reageren. Het is eigenlijk een natuurlijk overlevingsmechanisme. Het brengt je lichaam in een staat van paraatheid, waardoor je alerter en meer geconcentreerd bent. De factoren die je zenuwachtig of nerveus maken, zijn echter niet dezelfde als die van je buurman. Toch hebben deze situaties een aantal gemeenschappelijke kenmerken.

  • zwakke controle: je voelt dat je weinig of geen controle hebt over de situatie
  • onvoorspelbaarheid: je staat voor een onverwachte situatie
  • onbekend: je bevindt je in een nieuwe situatie
  • bedreiging van het zelfbeeld: je competenties en zelfbeeld worden op de proef gesteld. 

Hoe herken je deze situaties?

Het bepalen van de triggers of uitlokkende factoren is vaak lastig, omdat de triggers niet voor iedereen dezelfde zijn en kunnen verschillen van persoon tot persoon. We onderscheiden twee soorten: acute spanning en chronische spanning.
Acute spanningssituaties
Deze spanning wordt uitgelokt door specifieke gebeurtenissen of situaties waarover je weinig controle hebt zoals vliegangst, een presentatie geven of een (rij)examen afleggen. Deze nervositeit wordt gekenmerkt door angst voor die ene bepaalde gebeurtenis. Voor alle duidelijkheid: acute spanning is op zich niet verkeerd. Het stimuleert, onder andere, de aanmaak van adrenaline, een hormoon waarmee je doeltreffend gespannen situaties aanpakt en de juiste houding aanneemt. Wanneer is het wel een probleem? Als je regelmatig blootgesteld wordt aan dezelfde angstgevoelens evolueert acute spanning op termijn naar chronische angst en zenuwachtigheid.
Chronische spanningssituaties
Bij aanhoudende nervositeit raak je mentaal overspannen en lichamelijk uitgeput. Zelfs dagdagelijkse activiteiten worden dan te veel. Je bijnierschors wordt extra gestimuleerd. Maar wat wil dat precies zeggen? De bijnier is een orgaan dat zich boven de nieren bevindt en het stresshormoon cortisol aanmaakt. Door dagelijks in contact te komen met gespannen situaties raakt je bijnier uitgeput waardoor je cortisolgehalte te laag komt te staan. Vaak negeer je de eerste symptomen van gejaagdheid, met het idee dat ze vanzelf zullen verdwijnen. Maar die symptomen zorgen ervoor dat je niet meer voldoende tot rust komt en ontspant zoals het hoort. Bij aanhoudende spanning raak je mentaal overspannen en lichamelijk uitgeput, wat kan leiden tot burn-out en depressie.

Je hebt er dus alle belang bij om deze moeilijke situaties zoveel mogelijk onder controle te houden en er zo goed mogelijk mee om te gaan.

Wat zijn de oorzaken van nerveuze onrust en slaapproblemen?

shutterstock_674574616.jpg
We worden elke dag geconfronteerd met gespannen situaties. Deze situaties vinden hun oorzaak bij ingrijpende gebeurtenissen (bv. rouw, gezondheidsklachten, relationele problemen), maar ook bij repetitieve alledaagse ervaringen (bv. verkeersdrukte, prestatiedruk, werkdruk, lawaai) die op je blijven inspelen. Na verloop van tijd begin je ook ’s avonds te piekeren. Je verliest daardoor ook ’s nachts je slaap en staat nog vermoeider op. Zo start een negatieve spiraal, die een vicieuze cirkel wordt.

shutterstock_391111147.jpg
Toenemende consumptie van cafeïnehoudende dranken
Veel mensen zijn vaak op zoek naar een stimulerend middel om zichzelf staande te houden tijdens een examenperiode of een drukke periode op het werk. Overmatig gebruik van deze middelen verstoort de dag- en slaapcyclus. Door overvolle agenda’s krijg je je werk soms niet afgewerkt, waardoor je op zoek gaat naar middelen die je alert en wakker houden, zoals een kopje koffie. Gemiddeld drinken Belgen jaarlijks 6,8 kilogram koffie per persoon.

Daarmee staat België op de 8ste plaats van landen met het hoogste aantal koffiedrinkers. Dit blijkt uit de peilingen in 2016 van de International Coffee Organisation. Te veel cafeïne zorgt voor een verhoogde hartslag, maagpijn, uitdroging, diarree, prikkelbaarheid, slaapproblemen en angstgevoelens. Hoe meer cafeïne je opneemt, hoe sterker deze effecten zullen zijn.

Een gezonde volwassene mag dagelijks tot 400 mg cafeïne drinken. Theoretisch gezien zou je dus maximaal 4 kopjes per dag mogen drinken.
Afname van fysieke activiteit
Naar je werk rijden, 8 uur aan je bureau zitten, naar huis rijden om daar eindelijk in de zetel te ploffen… Herken je jezelf hierin? We bewegen te weinig. Doordat je tijdens drukke werkdagen voornamelijk passief zit, gaat je cortisolgehalte (stresshormoon) niet omlaag en krijg je last van te hoge bloeddruk en concentratieproblemen.

Beweging zorgt voor een sterker hart en lichaam, en stimuleert bovendien ook je hersenactiviteit. Door te bewegen daalt je cortisolgehalte, waardoor je beter zal reageren op gespannen situaties. Daarbovenop komt endorfine vrij in je hersenen, dit hormoon zorgt ervoor dat je positiever en meer helder denkt en je meer ontspannen gaat voelen. Bewegen is de boodschap.
Nieuwe slaapverstoorders

De aanwezigheid van een televisie in je slaapkamer verhoogt de weerstand tegen slaap, vertraagt het in slaap vallen en doet de angst toenemen. Resultaat? De tijd die effectief al slapend wordt doorgebracht, wordt steeds korter. Het gebruik van een smartphone in de slaapkamer, veroorzaakt eenzelfde effect. Volwassenen en kinderen die naast hun mobiele telefoon slapen, zien hun slaap met twintig minuten ingekort.

shutterstock_652671541.jpg
Een smartphone heeft een grotere impact op onze slaap dan een televisie: enerzijds door de vele mogelijkheden (spelletjes, sociale netwerken), anderzijds omdat deze veel dichter bij het gezicht gehouden wordt (impact van de lichtstralen). Nog snel even Facebook checken of een mail versturen op je smartphone terwijl je al in bed ligt? Geen goed idee.  Het blauwe licht van je smartphone of tablet onderdrukt de productie van het slaaphormoon melatonine. 

Deze stof regelt ons bioritme en wordt door ons lichaam aangemaakt als het donkerder wordt. Door het blauwe licht denken jouw hersenen dat je nog in ‘dagmodus’ bent. Hierdoor heb je moeite om de slaap te vatten. Deze repetitieve slaaptekorten hebben gevolgen op je stemming, zoals opwinding, agressie en angst. 

Als deze problemen langdurig blijven aanslepen zijn deze niet zonder gevolgen voor je slaapkwaliteit en je algemene gezondheid.

Laat de dagelijkse druk niet langer je leven beheersen!

heel_afb01nl.png
Gelukkig kan je de vicieuze cirkel van nerveuze onrust en slaapproblemen te lijf gaan. Voel je je onrustig en heb je moeite om de slaap te vatten? Neem dan 3 tabletten Neurexan® per dag*. Tijdens een acute fase overdag of ‘s avonds neem je gerust 1 tablet om het half uur tot 1 uur. Als volwassene en adolescent (= 12 jaar) mag je tot 12 tabletten per dag innemen. Het wordt aanbevolen de tabletten in de mond te houden tot ze zacht worden, voor ze in te slikken. 

*Dit is de gebruikelijke dosering bij volwassenen en adolescenten vanaf 12 jaar. Zie bijsluiter voor dosering bij kinderen van 2 tot 11 jaar

Dit geneesmiddel verlicht je nerveuze onrust overdag en helpt je beter slapen ’s nachts. Neurexan® is een combinatie van 4 actieve bestanddelen:

  • Passiebloem (Passiflora incarnata D2)
  • Haver (Avena sativa D2)
  • Zinkzout van valeriaanzuur (Zincum valerianicum D4)
  • Ongebrande koffieboon (Coffea cruda D12)


Neurexan
® mag gebruikt worden door iedereen vanaf 2 jaar. Neurexan® is toegelaten tijdens de zwangerschap en borstvoeding in de aanbevolen dosering en na overleg met je arts. Daarnaast heeft Neurexan® geen bekende interacties met andere geneesmiddelen en mag dus gerust genomen worden tijdens of in combinatie met een andere behandeling.

Neurexan50_A1.jpg
Probeer Neurexan®

Neurexan® is een homeopathisch geneesmiddel dat helpt bij nerveuze onrust en slaapproblemen. Neurexan® is vrij verkrijgbaar in de apotheek. Lees voor gebruik aandachtig de bijsluiter.

Vraag raad aan uw arts of apotheker. Homeopathisch geneesmiddel. Geen langdurig gebruik zonder geneeskundig advies. Lees aandachtig de bijsluiter. Heel Belgium nv.


bron: Ingezonden mededeling HEEL BELGIUM