Kankerzorg: nog te vaak verkeerde diagnoses en te weinig informatie

Laatst bijgewerkt: juli 2019
123-vr-ouder-borstca-kanker-11-18.png

nieuws

Algemeen zijn de Belgische kankerpatiënten zeer lovend over de ondersteuning en begeleiding van zorgprofessionals. Maar bij de diagnose loopt er nog van alles mis, en ook het informeren van kankerpatiënten laat vaak te wensen over. Dat blijkt uit een bevraging van bijna 400 Belgen door het nieuwe kankerplatform All.Can.
  • Snelle en correcte diagnose – hetzij na deelname aan bevolkingsonderzoek (screeningprogramma’s) hetzij na een doktersbezoek in geval van een gezondheidsprobleem - betekent een enorme winst voor de patiënt, zijn behandeling en overlevingskansen. Eén op vier respondenten die zijn diagnose kreeg buiten een screeningsprogramma (26%) stelt dat zijn ziektebeeld verkeerdelijk was gediagnosticeerd, éénmalig (18%) of herhaaldelijk (8%). 13 procent van hen wachtte zes maand of langer op een diagnose.  
  • Informeren op een begrijpbare wijze is op elk moment van de behandeling van belang, ook na de actieve behandelingsfase. 40% van de respondenten kreeg te weinig begrijpbare informatie over symptomen die kunnen duiden op het verergeren of terugkeren van kanker. Bovendien ervaart 42% van de respondenten niet genoeg steun om om te gaan met de blijvende symptomen en neveneffecten van kanker.
  • Heel wat patiëntenorganisaties bieden hulp en steun aan kankerpatiënten. 1 op 2 respondenten geeft aan geen informatie over patiëntengroepen, vrijwilligerswerk, e.d. te hebben ontvangen. Wie deze informatie wel ontving, deed frequent (9%) of af en toe (46%) beroep op het aanbod van patiëntengroepen. 45 procent van de geïnformeerden maakte er geen gebruik van.






pub