Nieuwe campagne voor veilig zonnen

Laatst bijgewerkt: juni 2019
logo-warme-dagen.png

nieuws

De Stichting tegen Kanker lanceert, in samenwerking met de Vlaamse overheid, een campagne die Belgen oproept om elkaar deze zomer een schouderklopje te geven: een eenvoudig gebaar waarmee je elkaar herinnert aan een goede zonbescherming.

Een schouderklopje krijgen als je verbrand bent, dat doet pijn. Geef elkaar deze zomer daarom een schouderklopje vóór het te laat is. Dat is de insteek van de nieuwe preventiecampagne van Stichting tegen Kanker waarbij je elkaar 3x op de schouders tikt om zo aan de 3 belangrijkste maatregelen voor een goede zonbescherming te herinneren. 
  • Klopje 1 staat voor ‘schaduw’: zoek voldoende de schaduw op.
  • Klopje 2 staat voor ‘shirt’: draag beschermende kledij.
  • Klopje 3 staat voor ‘smeren’: smeer jezelf om de 2 uur in.
Schaduw, shirt en smeren: dat is hét ezelsbruggetje dat je moet onthouden deze zomer. De campagne is gericht op actie bij de burger zelf en op aanzetten tot actie door organisatoren van evenementen, festivals, buitenactiviteiten, waarbij lokale initiatieven worden genomen.

Met deze campagne wil de Stichting tegen Kanker, de drempel om iemand anders te wijzen op een betere zonbescherming verlagen. Door je gedrag aan te passen, kan je het risico op huidkanker in grote mate beperken. Huidkanker neemt fors toe in België en meer dan 90% is te wijten aan overmatige blootstelling aan UV-stralen.

Meer info over de campagne en extra tips voor een goede zonbescherming vind je op de website www.kanker.be/schouderklopje.
Neem ook een kijkje op www.warmedagen.be voor tips om gepast om te gaan met hitte en zon.



verschenen op : 14/06/2019


pub