Wil jij constipatie natuurlijk oplossen? Ontdek natuurlijke remedies en adviezen

Laatst bijgewerkt: september 2019
beeld1_advertorial.jpg

nieuws

Bijna 1 persoon op 5 heeft last van functionele constipatie. Een veelvoorkomend, maar vaak lastig probleem dat vaak over het hoofd gezien wordt.

Deze goedaardige spijsverteringsstoornis heeft een grote impact op de levenskwaliteit, en komt vooral voor bij vrouwen(1).  

Functionele constipatie, wat is dat nu precies?

Vaak spreken we bij functionele constipatie over een normale transit, waar vooral de timing onregelmatig is door een vertraging in je dikke darm.(2) Die vertraging kan worden veroorzaakt door verschillende factoren: geslacht, leeftijd, dieet, gebrek aan lichaamsbeweging, stress of specifieke fysiologische toestanden zoals zwangerschap.(3) Wie niet aan een aandoening lijdt, kan zijn transit herstellen met goede gewoonten op vlak van levensstijl en voeding.

Constipatie, een ongemak waar iets aan te doen valt!

beeld2_advertorial.jpg
Geen zorgen, er zijn heel wat oplossingen om je van dit probleem af te helpen. Aarzel ten eerste niet om je symptomen met een arts te bespreken: wat als ‘slechts’ een ongemak kan aanvoelen, kan mogelijk iets anders verbergen. Maar ook met enkele eenvoudige gewoonten kun je zorgen voor een vlotte transit.

“Eerst en vooral: kies voor een gevarieerd voedingspatroon rijk aan verse en gedroogde vruchten en groenten, en diverse soorten meergranen (zoals brood en pasta, met meer vezels dan geraffineerde producten). Daarnaast is ook regelmatig bewegen belangrijk. Tot slot en niet te onderschatten: voldoende drinken”, zegt Serge Pieters, voorzitter van de UPDLF.(4)

icon1_advertorial.png
1. Eet vezels!

Onderschat voeding niet bij het bestrijden van constipatie. We hebben ongeveer 25 gram vezels nodig per dag in onze voeding om een goede transit te bevorderen. Die vezels halen we uit plantaardige voeding als noten, volkorenbrood, muesli en zonnebloempitten.

icon2_advertorial.png
2. Beweeg regelmatig!

Zelfs 'rustig' sporten, zoals wandelen, kunnen uw transit helpen regelen en constipatie voorkomen. Enkele kleine ingrepen in uw dagelijks leven kunnen al zorgen voor meer beweging zonder u in het zweet te werken: de trap nemen, een halte vroeger afstappen en rechtop staan op het openbaar vervoer of een wandelmoment inlassen tijdens de lunchpauze.

icon3_advertorial.png
3. Drink voldoende!

De voedingsmiddelen die je consumeert, bevatten al water: fruit, groenten, soepen,... Maar, probeer zeker 1,5 l water per dag te drinken, liefst tussen de maaltijden door, en kies voor een mineraalrijk water.


1 liter Hépar per dag: de natuurlijke oplossing

Hépar is een natuurlijk mineraalwater dat hoge hoeveelheden sulfaten en magnesium combineert. Het niet-opgenomen deel van die twee mineralen oefent een osmotische werking uit, die de darminhoud vloeibaar maakt.

1 liter Hépar per dag drinken is een bijzonder doeltreffende oplossing, die in 2012 ook bewezen is in een klinische studie bij 244 vrouwen met functionele constipatie. De vrouwen, tussen 18 en 60 jaar oud, werden onderverdeeld in 3 groepen van 80 mensen. Elke groep kreeg dezelfde opdracht: gedurende 4 weken 1,5 liter water per dag drinken. Maar, niet elke groep dronk hetzelfde water:

  • Groep 1 (controlegroep) : 1,5 liter licht gemineraliseerd water
  • Groep 2 (Hépar 0,5) : 0,5 liter HÉPAR® en 1 liter licht gemineraliseerd water
  • Groep 3 (Hépar1) : 1 liter HÉPAR® en 0,5 liter licht gemineraliseerd water
Het resultaat?
  • Een significante verbetering van de darmtransit van de vrouwen die 1 liter water van HÉPAR®per dag dronken, en dat vanaf de tweede week
  • Een verbetering van de consistentie van de stoelgang
  • Een beduidend lagere inname van laxeermiddelen in de groep die 1 liter HÉPAR® per dag dronk

Dagelijks een liter Hépar drinken is dus een natuurlijke, doeltreffende en eenvoudige oplossing bij constipatie en een gemakkelijke eerste stap voordat je hoeft over te gaan op geneesmiddelen.

slotbanner_advertorial.jpg

1) Zeitoun JD, de Parades V. Constipation chronique de l’adulte. Presse Med 2013;42:1176-85.

2) Jouet P. La motricité colique chez l’homme. Gastroenterol Clin Biol, 2000

3) World Gastroenterology Organisation. World Gastroenterology Organisation Global Guidelines. Constipation : une approche globale. WGO 2010:p.1-13.

4) l'Union Professionnelle des Gradués en Diététique de Langue Française


bron: ingezonden mededeling: Nestlé
verschenen op : 13/05/2019 , bijgewerkt op 11/09/2019