Hoe voorkom je een burn-out? Tips geïnspireerd op een lezing van Dirk De Wachter

Laatst bijgewerkt: maart 2019
123-burnout-tek-afb-170_08.jpg

nieuws

Vandaag staat de actualiteit bol van berichtgevingen rond burn-out. Jammer genoeg, want het betekent dat almaar meer mensen er last van hebben. Anderzijds is het ook positief dat er zoveel aandacht voor is, want dat betekent dat het makkelijker te detecteren en dus ook te voorkomen is. Want zoals met alles geldt: voorkomen is beter dan genezen.

Omdat Mieke Meynen als loopbaan- en burn-outcoach uiteraard erg begaan is met het thema, volgde ze een lezing van psychiater en hoogleraar Dirk De Wachter en de Belgische ex-judoka en ondernemerscoach Ann Simons over veerkracht en geluk. Het was zo inspirerend dat ze graag hun tips en die van haarzelf rond burn-outpreventie wil delen. 

Zorg dat je je omringt door een goed netwerk

Als je een goed netwerk hebt, kan je veel druk aan. Die druk wordt dan gedragen door je netwerk, omdat je je gesteund voelt. Wist je trouwens dat hoe meer je met iemand omgaat, hoe meer je gedrag, je opvattingen, … lijken op die van de ander?  Uit onderzoekt blijkt zelfs dat jij het gemiddelde bent van de 5 mensen waar jij het meest mee omgaat, zowel professioneel als privé.

De oplossing? Vermits je doorgaans meer tijd doorbrengt met collega’s dan met familie en vrienden, zoek je best naar zoveel mogelijk mensen rondom je waarbij je je goed voelt en jezelf kunt zijn.

zie ook artikel : Hoe vermijd je negatieve stress op het werk?

Laad je batterijen op

Ann Simons raadt aan om verstandig om te gaan met je energie op mentaal, emotioneel, lichamelijk, spiritueel en fysiek vlak. Het is belangrijk om voldoende aandacht te geven aan al die aspecten en je batterijen op al die fronten op te laden. Het is immers een constante wisselwerking. Bijvoorbeeld: als je je niet lekker voelt in je relatie, zal je je ook niet helemaal goed voelen in die nieuwe job.

De oplossing? Loop jezelf niet voorbij, maar besteed aandacht aan voldoende zelfzorg. Op elk vlak.

Zorg voor voldoende interactie

We leven in een ik-maatschappij, waarin we steeds meer tijd online doorbrengen, en daar is een mens eigenlijk niet voor gemaakt. Sociale media (over)prikkelen niet alleen onze hersenen, het creëert ook een illusie van verbinding en isoleert ons ongemerkt. Online is immers vaak alleen. Maar we hebben niet meer veel tijd voor verbindingen. Zoals Dirk De Wachter het zo mooi zegt: “Als je vriendin via chat stuurt dat ze zich niet lekker voelt, chat niet terug, kruip in je wagen en rij ernaartoe”. 

De oplossing? Zoek naar voldoende verbindingen en erken elkaars verschillen hierin.

Geef elkaar waardering

Tijdens de lezing gaf Dirk De Wachter een voorbeeld waar hij de poetsvrouw bedankte voor haar werk. Zij antwoordde hem dat hij de eerste was die dit deed. Door waardering te tonen voor iemands werk geef je zin en betekenis aan dat werk. Dirk: “In onze maatschappij zijn onderwijs en zorg belangrijke pijlers. Maar ze worden te weinig gewaardeerd. Dit zien we ook in andere sectoren, zoals bij huisartsen en verpleegkundigen. Zij verliezen ‘status’ t.o.v. vroeger.” En in die sectoren zie je dan ook opvallend vaak burn-outs. 

De oplossing? Kleine attenties en welgemeende vragen stellen, zoals ‘hoe is het met je?’ Dit is ook wat leidinggevenden beter en meer zouden moeten doen. Dirk De Wachter: “Laat de technologie niet tussen de mensen komen. Uit appreciatie. Kijk naar wie mensen zijn, niet wat ze doen.” 

Je moet niet altijd sterk willen zijn

Zeggen dat je je niet goed voelt past niet in onze wow-cultuur, waarin alles vooral mooi en positief moet zijn. Maar het is net de tristesse en de miserie die verbindend is tussen mensen. Duurzaamheid in relatie bewijst zich op moeilijke momenten. Toch lopen we daarvan weg. Ook degene die gepercipieerd wordt als de sterke, is kwetsbaar. Zoals Dirk De Wachter het stelt: “Wie denkt dat het hem niet overkomt, is dwaas”. Velen onder ons zijn heel goed in zich sterker voor te doen, dan ze zich voelen.

De oplossing? Spreek ook als het minder goed gaat. Door je kwetsbaarheid te tonen, creëer je een veilige sfeer waarin mensen zich thuis voelen. 

Eer het kleine

Je hoeft geen grensoverschrijdende dingen te doen om gelukkig te zijn. Klamp je niet vast aan helden. Helden zijn helden op bepaalde vlakken, en zijn net als de rest op andere vlakken minder goed. Doe niet alsof je vanalles kunt, doe gewoon. Goede leiders zeggen weleens ‘ik weet het niet’. Ze laten bijgevolg hun medewerkers groeien en nemen het niet over. De basis van de mens is liefdevol gedragen worden en niet verworpen worden voor onze mislukkingen. 

De oplossing? Apprecieer ook de kleine dingen, rondom je, maar ook je eigen verwezenlijkingen, hoe klein ze misschien ook zijn.

Bron: lezing Dirk De Wachter en Ann Simons tijdens het nieuwjaarsevent van het Blue Health Innovation center op woensdag 23 januari 2019.

Boek: De wereld van De Wachter

Auteur: Mieke Meynen, loopbaancoaching, stress en burn-out coaching, competentiemanagement en burn-out preventie.



verschenen op : 26/02/2019 , bijgewerkt op 21/03/2019
pub

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in op onze nieuwsbrief:

Nee, bedankt