Check assistentiewoning: Waarop moet u letten als u een assistentiewoning of serviceflat zoekt?

Laatst bijgewerkt: december 2018
123h-bingo-seniors-flat-assist-12-18.jpg

nieuws

Een serviceflat of assistentiewoning zoals dat officieel heet, is een aangepaste woning voor 65-plussers om beschermd, zorgeloos en in alle comfort zo lang mogelijk zelfstandig te wonen en te genieten van zorgondersteuning indien nodig.

5 dingen die zeker aanwezig moeten zijn om als assistentiewoning erkend te worden:

  1. Noodoproepsysteem
    Door een druk op de noodknop in uw assistentiewoning wordt uw oproep meteen beantwoord, 24/24u. 
  2. Crisiszorg
    Dit is de onmiddellijke en aangepaste zorg die u krijgt in een noodsituatie. Onmiddellijk betekent in de praktijk dat u uiterlijk binnen de 30 minuten deze aangepaste zorg moet krijgen. 
  3. Overbruggingszorg
    Wanneer u na de crisiszorg nog bijkomende zorg nodig heeft, wordt deze zorg door de voorziening georganiseerd om de periode te overbruggen waarin u zelf hulp kunt zoeken en kiezen. 
  4. Woonassistent
    Dit is een persoon waarop u een beroep kunt doen voor alle mogelijke problemen en vragen over wonen en zorg. 
  5. Ontmoetingsruimte
    Dit is een gemeenschappelijke ruimte voor activiteiten en sociale contacten. 

Op de website www.checkassistentiewoning.be vindt u alle materiaal dat van pas komt tijdens uw zoektocht naar een assistentiewoning. 

Voorbeelddocumenten

Dankzij een fictieve schriftelijke overeenkomst of interne afsprakennota ontdekt u nu al waar u zeker op moet letten alvorens u overgaat tot huren of kopen van een assistentiewoning.

  • In een schriftelijke overeenkomst staan de rechten en plichten van de huurder en de beheersinstantie. Volgende elementen dienen hierin zeker opgenomen te zijn:
    - de datum van ingebruikname,
    - de voorwaarden over de beëindiging van de ingebruikname,
    - de dagprijs,
    - wat in de dagprijs inbegrepen is en wat niet,
    - de rol en opdrachten van de woonassistent,
    - de garantie dat, met uitzondering van crisiszorg en overbruggingszorg, alle andere vormen van zorg- en dienstverlening enkel op basis van uw vrije keuze worden verleend (u zal ze dus enkel moeten betalen, wanneer u ze ook effectief gewenst en gekregen heeft),
    - en een klachtenprocedure (Wat kan u doen in geval van klachten?).
  • Een interne afsprakennota omvat het huishoudelijke reglement met praktische inlichtingen en informatie over het wonen en leven in de groep van assistentiewoningen. Het beschrijft bijvoorbeeld of u huisdieren mag houden, welke afspraken er zijn voor de rust na 22.00 uur, …

Checklist

Op de website staat een checklist om uw keuze en uw bezoek aan een assistentiewoning voor te bereiden. Deze checklist kan u helpen om:
- de juiste vragen te stellen,
- te evalueren of de bezochte assistentiewoning wel aan al uw wensen en behoeftes voldoet,
- niets over het hoofd te zien en een doordachte beslissing te nemen.

Vind een assistentiewoning

Ten slotte vindt u op www.checkassistentiewoning.be
ook een overzicht van alle (erkende) assistentiewoningen. 




pub