10 tips voor feestdagen zonder stress

Laatst bijgewerkt: december 2018
123h-feest-eindejaar-kerst-champ-12-18.jpg

nieuws

Stress voor de feestdagen. Het lijkt onvermijdelijk. Veel mensen verwachten te veel van zichzelf in de aanloop naar de feestdagen in december. Bovenop het dagelijkse werk en bezigheden moet u immers allerlei tijdrovende voorbereidingen treffen om de feestdagen voor uw gezin en gasten extra sfeervol, feestelijk en mooi te maken. "De stress die u dan ervaart, komt vaak door uw eigen manier van denken", weet Francis Soumete van het Maastricht UMC+.

Hoe blijft u uw feeststress dit jaar de baas? 
  1. Het hoeft niet allemaal zoals 'het hoort'.
    Tradities mogen gerust doorbroken of veranderd worden. Tradities kunnen ook verstikkend werken. Tijden, mensen, wensen en situaties veranderen. Vraag u dus altijd af of u bepaalde dingen echt graag zelf zo wilt, of dat u dénkt dat anderen het zo van u verwachten. 
  2. Accepteer dat niet alles perfect hoeft te zijn.
    Als u ontspannen bent, is de sfeer voor uw huisgenoten en gasten ook leuker. Zelfs als die zelfgebakken taart die u in uw hoofd had niet op tafel komt. 
  3. Maak een to-do-lijstje op volgorde van wat u zelf belangrijk vindt. Zo krijgt u overzicht en houdt u het hoofd fris. Als u met de belangrijkste taken begint, kunt u de klusjes met minder prioriteit makkelijker schrappen als de stress dreigt toe te slaan.
  4. Denk tijdig na over geschenken en haal ze alvast in huis vóór de kerstdrukte.
  5. Geef alle gezinsleden en gasten tijdig een aantal eigen taken en accepteer dat ze die op hun eigen manier en moment uitvoeren. Geef ze hun eigen verantwoordelijkheid en laat het zelf los.
  6. Hou het kerstmenu simpel: gezellig samen in alle rust bij elkaar zijn, smaakt beter dan culinaire hoogstandjes met stress-saus. 
  7. Drink niet te veel alcohol. Alcohol maakt de tong wat losser zodat u eerder dingen kunt zeggen die tot ruzies kunnen leiden. Daarnaast, als u op eerste kerstdag veel drinkt zal u op tweede kerstdag minder in de feeststemming zijn.
  8. Ga wandelen. Beweging is een van de beste middelen tegen spanningen. Met als bonus: u valt ervan af, wat velen van ons wel kunnen gebruiken met de rijke keuken rond kerst.
  9. Zorg voor voldoende nachtrust. Een van de belangrijkste factoren om stressbestendig te zijn, is goed slapen. Als je goed uitgerust bent kijk je optimistischer tegen de dingen aan en kun je meer hebben van de kinderen.
  10. Samen zingen. Zingen en muziek heeft een magisch verbindende werking tussen mensen. Als u iemand in de familie hebt die een muziekinstrument bespeelt: vraag de die persoon dan om te begeleiden

Bronnen
https://gezondidee.mumc.nl/stress-met-de-feestdagen-zo-houd-je-alle-ballen-de-lucht
www.psycholoog.net/10-tips-voor-plezierige-feestdagen



verschenen op : 18/12/2018


pub