Advies van de menopauzeconsulente: Menopauze en hoofdpijn …

Laatst bijgewerkt: November 2018
123-vr-ouder-menop-hoofdp-stress-10-18.png

dossier

Is er een link tussen hevige hoofdpijn, migraine en menopauze?

Lagere oestrogeenwaarden vergroten het risico op hoofdpijn en migraine aanvallen. Omdat het oestrogeenniveau vlak voor de menstruatie laag is, krijgen veel dames tijdens hun vruchtbare jaren rond die periode een aanval. Naast oestrogeen dalen ook serotonine en de bloeddruk. Ook dit verhoogt de kans op het ontstaan van hevige hoofdpijn of migraine.  Gedurende een zwangerschap is het oestrogeenniveau hoog en verdwijnen hoofdpijn en migraine aanvallen vaak. 

Omdat de overgang en menopauze  gekenmerkt worden door sterke hormonale schommelingen en een laag oestrogeenniveau kan migraine of hevige hoofdpijn dus ook toenemen naarmate de menopauze nadert.
Vrouwen die nooit last gehad hebben van hoofdpijn kunnen ineens hormonale hoofdpijn krijgen.
Bij een kwart van de vrouwen neemt de frequentie van de aanvallen toe, terwijl er bij bijna de helft geen verandering optreedt.

zie ook artikel : Migraine

Migraine of hevige hoofdpijn kan tevens uitgelokt worden door bepaalde voedingsmiddelen (caffeïne, chocolade, bepaalde kaassoorten, alcohol, smaakversterkers, sulfieten, nitrieten, …). Een schommelende bloedsuikerspiegel, hoge bloeddruk, stress, overgewicht … kunnen ook aan de basis liggen van migraine. Maar ook het frequent gebruik van pijnstillers of andere geneesmiddelen kan een invloed hebben en meer hevige hoofdpijn of migraine uitlokken.

zie ook artikel : Migraine: welke rol speelt voeding?

Tips:

  • Migraine dagboek bijhouden om het type hoofdpijn of migraine (spanningshoofdpijn, clusterhoofdpijn, hormoon hoofdpijn, hoofdpijn door overgebruik medicatie, …) en mogelijke triggers in kaart te brengen. Wat triggers zijn voor de ene kan preventie zijn voor de andere. Chocolade en caffeïne kunnen bijvoorbeeld 2 verschillende effecten geven. Aan de hand van een dagboek kan je deze triggers in kaart brengen. Op deze manier kan je vaak de frequentie  en de sterkte van de aanvallen verminderen.
  • Menstruatiekalender bijhouden (tijdens je vruchtbare leven en je overgangsjaren).
  • Voldoende water drinken, vochttekort lokt hoofdpijn uit.
  • Evenwichtige voeding met stabiele bloedsuikerspiegel. Vermijd potentiële triggers.
  • Stressreductie (yoga, ademhalingsoefeningen, acupunctuur, gedragstherapie, mindfulness…)
  • Wisseldouches.
  • Voldoende beweging, beweging geeft meer zuurstof in je lichaam en hoofd!
  • Voedingssupplementen, suppletie steeds op advies (Vit B, magnesium, co-enzym Q10, Rhodiala rosea, …). Zelf aan de slag gaan met vanalles kan je hormonen nog meer uit balans brengen en nog meer hoofdpijn uitlokken. Vraag advies aan je menopauzeconsulente!
  • Op doktersadvies (huisarts, gynaecoloog, neuroloog) hormonale substitutietherapie, NSAID’s, specifieke anti-migraine medicatie, …

Meer info: menobalans.be


bron: Chris Van Gaver, menopauzeconsulent
verschenen op : 22/11/2018
pub

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in op onze nieuwsbrief:

Nee, bedankt