ad

Nieuwe etiketering cosmetica

Laatst bijgewerkt: augustus 2019
parfums.jpg

nieuws Het betreft de vermelding van welbepaalde ingrediënten op het etiket, de invoering – voor sommige producten – van een gebruiksperiode na opening, en het feit dat de consument nauwkeurige informatie over de samenstelling van cosmetische producten ter beschikking gesteld moet worden.
Het overgrote deel van de cosmetica zijn min of meer licht geparfumeerd. Vanaf nu moeten sommige ingrediënten die in cosmetica ingebracht worden door wat men 'parfumerende verbindingen' noemt, in detail op het etiket vermeld worden. Vroeger werden deze stoffen samengebracht onder de vermelding 'parfum'.
In totaal 26 van die verbindingen worden opgesomd in de bijlage bij de 'Cosmeticarichtlijn'. Deze parfumerende verbindingen worden nogal eens gelinkt met allergische reacties.
Het betreft belangrijke informatie: dankzij de vermelding van deze bestanddelen op het product, het etiket en/of de verpakking kunnen consumenten met allergieën, waarvan de allergene stoffen door een dermatoloog geïdentificeerd werden, beter de cosmetische producten kiezen die aan hun persoonlijke toestand aangepast zijn.

Vanaf 11 maart 2005 moeten producten die bij voorkeur gebruikt moeten worden nadat zij geopend werden, een PnO-pictogram (Periode na Opening) vermelden. Deze periode wordt uitgedrukt in maanden en aangeduid met een pictogram dat geleidelijk aan op sommige cosmetica zal verschijnen. Het betreft een geopend productpotje, met ernaast of erin een cijfer en de letter M.
Het begrip 'periode na opening' zal niet op alle cosmetica toegepast worden. Zo vallen producten met een levensduur van 30 maanden of minder en waarop een houdbaarheidsdatum vermeld staat, buiten de PnO-verplichting. Uiteraard zal ook geen 'periode na opening' gelden voor producten voor eenmalig gebruik zoals staaltjes, producten die niet met de buitenomgeving in contact komen zoals spuitbussen of nog, cosmetica waarvan de veiligheid niet door de tijd aangetast wordt.




ad


pub