5 tips om lekker voor jezelf te koken

Laatst bijgewerkt: September 2018
Beslag-in-muffinvorm-stock-512x682.jpg

nieuws

Elke foodie wil lekker eten, ook wanneer je alleen bent. Maar hoe pak je dat aan zonder dat je met een boel overschotjes zit en eten in de vuilbak moet gooien? 

1. Weet hoeveel je eet

Ook wij zijn regelmatig geneigd om ‘een handje rijst’ en ‘een beetje pasta’ in de pot te gooien, zonder na te denken over hoeveel je nu echt nodig hebt. Hoewel het natuurlijk per persoon verschilt hoeveel je eet, zijn er wel een aantal basisregels waar je je aan kunt houden.

Eén portie pasta is gemiddeld 80 tot 100 gram, een portie groenten 200 gram en vlees of vis 100-150 gram. Veel restaurants houden de simpele regel aan dat één avondmaaltijd ongeveer 450 gram weegt. Maar, nogmaals: dit kan per persoon verschillen.

Tip: Houd bij welke hoeveelheden voldoende zijn voor jou. Zo weet je precies wat voor jou goed is en voorkom je verspilling.

2. Uit de kast

Het klinkt logisch en eigenlijk is dat het ook, maar kijk eerst eens in je voorraadkast, vriezer en koelkast voordat je naar de supermarkt gaat.

Met een restje oud brood, een blikje ansjovis en spaghetti draai je al snel een zalige pasta in elkaar.

3. Huisbereid in plaats van zakjes en pakjes

Pakjes en zakjes lijken vaak makkelijk, maar als je zelf groenten koopt en kruidenmixen samenstelt, maak je het voor jezelf een stuk makkelijker en goedkoper.

4. Invriezen in muffinvormpjes

Naast dat invriezen sowieso handig is wanneer je voor slechts een persoon kookt, kun je het jezelf nóg makkelijker maken door de porties in muffinvormpjes in te vriezen. Handig om soepen, sauzen en porties groenten te bewaren.

5. Maak een weekplanning

Maak een planning voor de hele (werk)week en je zal minder snel onderweg naar huis langs de frituur rijden.

Auteur: Lai-Wah Chong


bron: https://culy.be/tips-om-lekker-voor-jezelf-te-koken/
verschenen op : 18/09/2018 , bijgewerkt op 17/09/2018
pub

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in op onze nieuwsbrief:

Nee, bedankt