Voor jou gelezen op Manners.be

Klusjes doen vervelend? Denk aan je sixpack!

Laatst bijgewerkt: september 2018
image-2018-08-17-970x470.jpg

nieuws

Het komt altijd ongelegen en je hebt er waarschijnlijk nooit zin in: huishoudelijke klusjes. Je gaat nog liever voor een heftige work-out in de fitness – terwijl je daar toch ook niet voor stond te springen. Maar wat als we je vertellen dat je met sommige klusjes net zoveel calorieën verbrandt als met een uur zwoegen op de loopband?

Ja, daar had je nog niet aan gedacht, hè? Op zich is het best logisch; je bent druk in de weer met een activiteit die je niet dagelijks doet en zet dus spieren aan het werk die je anders alleen kunt stimuleren met een of ander raar fitnesstoestel. Daarnaast beweeg je je lichaam op een natuurlijke manier en dat komt je spieren helemaal ten goede.

Schilderen
Over natuurlijk bewegen gesproken: schilderen is een en al rotatiebeweging. Je moet kracht zetten, bent boven je hoofd bezig, aan het hurken, … het is alles in één. Er is een reden dat meneer Miyagi Daniel LaRusso zijn hek urenlang liet schilderen in ‘The Karate Kid’. Zelfs als je geen vechtsporten beoefent, is schilderen – binnen of buiten – een geweldige work-out.

Autowassen
Een ander onderdeel van het programma van Mr. Miyagi was de auto wassen en waxen. Dit noodzakelijke rotklusje helpt bij het versterken van de stabiliserende spieren in je schouders. Plus: het bevordert de rotatiebeweging. De draaibewegingen die je maakt zijn perfect om je schouders los te werken wanneer je urenlang in dezelfde houding achter je computer hebt gezeten.

Met de hogedrukreiniger aan de slag
Haal de hogedrukreiniger eens boven, want je terras wordt er mooier van en je sixpack ook. Het biedt veel van de voordelen van schilderen (rotatiebeweging, overhead heffen, hurken) terwijl je ook wordt gedwongen om een slang stabiel te houden terwijl er tegen hoge snelheid water uit wordt geperst.

Een van je favoriete klusjes: stofzuigen
Stofzuigen, tuurlijk! En dan niet alleen op de plekken die voor het oog zichtbaar zijn. Nee, de sleutel tot een heftige work-out is om alle meubels te verplaatsen, inclusief banken, bedden, bureaus en dressoirs. Vriendin blij, huis blij, jij blij. En uitgeput.

Opruimen
Nog zo’n vreselijk klusje. Je hoort je moeder nog door het huis roepen dat je je kamer moest opruimen en die herinnering motiveert je niet bepaald om ermee te beginnen. Maar: je bent geen tien meer, je bent nu een volwassen vent die ein-de-lijk eens de garage of zolder gaat opruimen.

Trek alles uit je garage. Dat alleen al zou een training van negentig minuten kunnen zijn, misschien wel nog meer als je garage vol is. Al dat tillen, duwen en trekken zal je spieren van top tot teen aanpakken. En misschien maak je wel zoveel ruimte vrij dat je een paar fitnesstoestellen in je garage kunt plaatsen!

Tuinieren
Tuinieren is een seizoensgebonden taak die wordt onderschat als training voor het hele lichaam. Weiger alle hulp bij het inladen van de zakken potgrond om er meteen in te vliegen en ga daarna over op het echte werk: hark, schop en wied (nee, niet wiet) alsof je leven er vanaf hangt. Wat ook wel klopt, want met je huidige conditie ga je niet oud worden, luilak!

Auteur: Jutta Buytaert

Artikel op Manners.be
bron: https://www.manners.be/klusjes-goed-voor-je-sixpack
verschenen op : 28/08/2018 , bijgewerkt op 03/09/2018
Manners.be


pub