5 belangrijke tips voor een goede nachtrust

Laatst bijgewerkt: maart 2019
123m-bed-slapen-vrouw-27-4.jpg

nieuws Heb je last van slapeloze nachten of heb je moeite om in te dutten? Met deze tips kan je die slaappillen nog even links laten liggen.

1. Drink niet te veel cafeïnehoudende drankjes (koffie, thee, cacao) en vermijd ze vanaf de late namiddag. Wees ook matig met alcohol.
Een kop warme melk voor het slapengaan is wel een goed idee.

2. Sport niet te laat ’s avonds.

3. Werk aan een vast slaapschema: probeer zoveel mogelijk rond hetzelfde tijdstip te gaan slapen en op te staan.

4. Breng je lichaam tot rust voor het slapengaan: een warm bad of zachte muziek maakt je zen, multimedia (gsm, tablet, computer…) doen dat niet.

5. Creëer een optimale slaapomgeving: ban licht en geluid en investeer in een goed bed. 16 à 18 °C is ideaal als kamertemperatuur.

Lukt het ondanks deze tips toch niet om de slaap te vatten binnen de 20 minuten? Sta dan weer op want als je blijft liggen, bouwt je spierspanning zich geleidelijk op en word je nog wakkerder. Ontspan je even, noteer wat je bezighoudt als je piekert of lees een boek.

Bron: Dr. Johan Verbraecken van UZA in Contact, Magazine van Federale Verzekering - dossiers rond dit thema op gezondheid.be


bron: Hilde Deweer, lifestyleredactrice
verschenen op : 30/03/2019
pub

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in op onze nieuwsbrief:

Nee, bedankt