Urineverlies komt niet alleen voor bij vrouwen maar ook bij 1 op de 4 mannen boven de 40 jaar.

Laatst bijgewerkt: September 2018
Manandwomanridingatandem.jpg

nieuws

Veel mensen denken dat ongewenst urineverlies iets is wat alleen bij vrouwen voorkomt maar ook mannen hebben ermee te maken, sterker nog, 1 op de 4 mannen boven de 40 jaar ervaart enige vorm van ongewenst urineverlies. 

De onderliggende oorzaken verschillen van man tot man, maar de meest voorkomende oorzaken hebben onder andere te maken met verzwakte bekkenbodemspieren, leeftijd, obesitas of een vergrote prostaat. In sommige gevallen gaat het om een erfelijke aandoening. Het is belangrijk dat u uw dokter raadpleegt om erachter te komen wat bij u de oorzaak is. 

Maninthegym.jpg
Urineverlies hoeft niet per definitie permanent te zijn. De symptomen kunnen worden verminderd afhankelijk van het soort ongewenst urineverlies waarmee u te maken heeft en zo kunt u terug naar een leven waarin u zich niet druk hoeft te maken over ongewenst urineverlies. Raadpleeg uw dokter om erachter te komen welke behandeling voor u werkt. 

Uiteraard zijn er ook beschermende producten die u kunt gebruiken in geval van urineverlies, zoals TENA Men, zodat u ongehinderd dingen kunt blijven ondernemen ondanks urineverlies. Indien u onzeker bent over het product dat u het eerst wilt proberen, is het aan te raden om het Keep Control-proefpakket van TENA te proberen. Dit pakket bevat gratis proefverpakkingen van TENA zodat u de keuze hebt om de selectie van producten eerst thuis uit te proberen voordat u iets koopt. Het is ook goed om uw dokter om advies te vragen, aangezien hij of zij misschien weet welk product het beste voor u kan werken.

Man-training-strenght-wearing-tena-men.jpg

cinemahires.jpg
Er zijn veel verschillende manieren om de controle te behouden en uw leven te blijven leven zoals u dat wilt, ongeacht de mate van ongewenst urineverlies.
Dit zijn een aantal handige tips om u te helpen om ongewenst urineverlies onder controle te houden:
  • Leeg uw blaas vóór een geplande activiteit, zodat u met meer vertrouwen op pad kunt gaan.
  • Kennis is macht - Kijk van tevoren waar de toiletten zijn, zodat u uw activiteiten beter kunt plannen en u niet vol stress op zoek hoeft naar een toilet wanneer u moet. Wanneer u naar een wedstrijd gaat, probeer dan zitplaatsen te krijgen in de buurt van de toiletten bijvoorbeeld.
  • Ga niet minder water drinken. U zou kunnen denken dat minder drinken zal leiden tot minder urineverlies, echter leidt dit alleen maar tot uitdroging en de mogelijkheid dat uw urine nog meer geconcentreerd wordt. Meer geconcentreerde urine kan leiden tot blaasinfecties en dat wil niemand.
  • Triggers als cafeïne, alcohol en kunstmatige zoetstoffen kunnen uw drang om naar het toilet te gaan vergroten. Maar maakt u zich geen zorgen. U hoeft het goede leven niet op te geven, maar een vermindering van uw cafeïne-inname kan al heel veel goeds doen.
  • U weet al dat roken slecht is voor uw gezondheid, maar er is nog een reden om te stoppen met roken. Wist u bijvoorbeeld dat tabak de urinewegensymptomen kan verergeren? Daarnaast helpt het hoesten dat wordt veroorzaakt door het roken ook niet echt tegen ongewenst urineverlies.
  • Stress is nooit goed, vooral niet omdat het ongewenst urineverlies kan veroorzaken of uw symptomen kan verergeren. Door ontspanningstechnieken te gebruiken zoals ademhalingsoefeningen en meditatie, kunt een betere controle krijgen over uw blaas.

Oefen uw controle

Met de juiste oefeningen kunt u ongewenst urineverlies verminderen. Deze oefeningen zijn gericht op de bekkenbodemspieren en uw blaas. Samen zullen zij uw controle over uw blaas verbeteren en u helpen om te gaan met ongewenst urineverlies.
Oefeningen
Voordat u begint, moet u weten welke spieren u moet activeren. De meest eenvoudige manier om hier achter te komen, is door dezelfde spieren samen te trekken die u gebruikt wanneer u probeert geen winden te laten. Wanneer u die spieren samentrekt, traint u uw bekkenbodemspieren. Door de volgende oefeningen te doen, traint u zowel de kracht als het uithoudingsvermogen van uw spieren, wat helpt bij het voorkomen van ongewenst urineverlies.

tena_10x.png
Krachtoefeningen
Knijp uw bekkenbodemspieren aan en houd deze één tot twee seconden vast. Ontspan tien seconden en herhaal de oefening. Bouw dit op totdat u tien herhalingen kunt doen. Probeer om uw billen te ontspannen en voorkom dat u uw dijen en maag tegelijkertijd aanspant terwijl u deze oefening doet.

tena_2.png
Doorzettingsvermogen
Gebruik dezelfde technieken als voor de krachtoefeningen, maar in plaats van de korte knijpoefeningen, hou nu tien seconden vast en bouw dit op tot tien keer achter elkaar. Ontspan 20 seconden tussen elke set.

tena_3.png
Weerstand
Ga een stap verder door weerstandsoefeningen voor de buikspieren toe te voegen wanneer u de kracht- en uithoudingsoefeningen doet.

tena_4.png
Pro tip: Harde samentrekkingen
Denkt u dat u de oefeningen hierboven onder de knie hebt? Probeer dan snellere, hardere samentrekkingen om uw bekkenbodemspieren zo hard mogelijk samen te trekken en ze daarna meteen weer los te laten. Herhaal dit tot tien keer. 
En onthoud: goede resultaten vergen meer tijd en het kan een paar weken duren voordat u verbeteringen ziet. Zorg er tot die tijd voor dat u deze oefeningen elke dag doet.

tena5.png
Blaascontrole
Krijg weer controle over uw blaas door uw toiletbezoeken in te plannen en bij te houden hoeveel vloeistof u drinkt. Bijvoorbeeld: als u anderhalve liter water per dag drinkt, dan is het vrij normaal om het toilet tot wel 8 keer per dag te bezoeken. Als u vaker naar het toilet moet, gebruik dat de bekkenbodemoefeningen hierboven om de controle terug te krijgen.

Men-running-in-forest-wearing-tena-men.jpg


bron: ingezonden mededeling: Essity
verschenen op : 11/06/2018 , bijgewerkt op 06/09/2018

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in op onze nieuwsbrief:

Nee, bedankt