Yoghurt eten? Een teken van gezondere voedingsgewoonten.

Laatst bijgewerkt: May 2018
iStock-526839289_teaser.jpg

nieuws

Mensen die yoghurt eten hebben beduidend  gezondere voedingsgewoonten. Het eten van yoghurt zet dus aan tot een gezondere manier van eten. Dit is inderdaad het resultaat van een studie uit 2017 waarbij de bevindingen van meerdere studies uit Europa en Noord- en Zuid-Amerika bestudeerd werden.  Zij vergeleken telkens het profiel van mensen die regelmatig yoghurt eten met mensen die er heel weinig tot geen yoghurt eten (1).

Een goede reden dus om dit heerlijke melkproduct aan uw lijstje van tussendoortjes toe te voegen, net zoals fruit, noten of volle granen! Bovendien heeft yoghurt heel wat voordelen! Het is lekker, bevat belangrijke voedingsstoffen, kan op elk moment van de dag gegeten worden en pas zich aan aan jouw levensstijl.

Laat je verrassen door enkele van de voordelen van het eten van yoghurt!

Geniet van de voedingsstoffen in yoghurt

Yoghurt is niet alleen lekker, het bevat ook voedingsstoffen die essentieel zijn voor onze gezondheid. Het is bijvoorbeeld een bron van calcium, een nutriënt dat noodzakelijk is voor de groei en ontwikkeling van het beendergestel van kinderen en in het algemeen bijdraagt tot het in stand houden van een goed beendergestel. Yoghurt bevat ook proteïnen, die naast hun bijdragen tot het in stand houden van een goed beendergestel, ook bijdragen tot opbouw en behoud van spieren. Sommige yoghurts bevatten ook vitamine D.

Ontdek hoe de fermenten in yoghurt kunnen helpen bij het verteren van lactose in het product

shutterstock_236041843_pict.jpg
Wat Yoghurt zo speciaal maakt is dat het een grote hoeveelheid levende fermenten van natuurlijke oorsprong bevat. Mensen weten dit vaak niet. Deze specifieke bacterieën – aanwezig overigens in verschillende trendy gefermenteerde voedingsmiddelen - zijn heel belangrijk in het fermentatie proces van yoghurt. Ze bepalen de consistentie, textuur en smaak van jouw yoghurt. Bovendien gaan ze een stukje van de lactose ‘voor-verteren’ tijdens de fermentatie. En ook na het eten van yoghurt helpen ze bij het verteren van de lactose in de yoghurt (bij mensen die moeilijkheden hebben met het verteren van lactose).

Het gevolg is dat mensen die intolerant zijn aan lactose of gevoelig aan lactose dus meestal makkelijker yoghurt kunnen verdragen. Waarom dus niet proberen?  In ieder geval is het belangrijk om bij vermoeden van intolerantie of gevoeligheid aan lactose dit altijd te laten vaststellen met een medische test.

Ontdek hoe divers yoghurt is!

shutterstock_386724766.jpg

Ken jij alle soorten yoghurt die bestaan? Natuur of gesuikerde yoghurt, magere of volle yoghurt of roer of stand yoghurt? De textuur van yoghurt kan zeer verschillend zijn en wordt bepaald door verschillende factoren zoals het soort melk dat gebruikt werd, het fermentatie proces en de ingredieënten die aan het recept werden toegevoegd. Of je nu eerder houdt van een lekkere drink yoghurt, wil je liever magere yoghurt of hou je van een dikke, smeuïge yoghurt, er is er wel altijd eentje waar je beslist van zal houden! En het is makkelijk in huis te hebben in je frigo!


Creëer jouw eigen yoghurt naar jouw smaak!

iStock-583694236_small.jpg
Er zijn zoveel manieren om yoghurt te eten. Een snel ontbijt, een ontbijt op het werk, yoghurt is altijd even lekker, recht uit het potje! En waarom het niet naar jouw smaak aanpassen?
Je kan er fruit aan toevoegen, granen, noten of het zelfs verwerken in een heerlijke smoothie! Alles kan. Ook heerlijk fris is yoghurt gemengd met bevroren fruit. Of voor een speciale gelegenheid kan je er eetbare chocolade glitters op strooien! En tenslotte kan je ook heerlijke yoghurt cake maken! Kortom, ideetjes genoeg !

Eén natuur yoghurt per dag – een eenvoudig en snel pleziertje!

iStock-526839289.jpg
Wil je graag ten volle genieten van de voordelen van yoghurt? Wel dan is dit jouw ideale snelle en goede oplossing voor elke dag! Yoghurt, en meer bepaald natuur yoghurt, is trouwens genoemd in de voedingsaanbevelingen voor Belgen als een voorbeeld van te consumeren melkproduct. Het vindt makkelijk zijn plaatsje in onze dagelijkse voeding want het is handig om te eten, recht uit het potje! Bovendien kan het op elk moment van de dag, bij elke gelegenheid, ontbijt, tussendoortje of als dessert! Kortom, je vindt beslist plaats voor 1 yoghurt per dag!

1. A. Tremblay & S. Panahi, Yogurt Consumption as a Signature of a Healthy Diet and Lifestyle: The Journal of Nutrition. June 14, 2017 doi: 10.3945/jn.116.245522


bron: ingezonden mededeling: Danone
verschenen op : 24/05/2018 , bijgewerkt op 25/05/2018

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in op onze nieuwsbrief:

Nee, bedankt