Ontdek hoe fermenten in yoghurt de lactose in het product helpen te verteren!

Laatst bijgewerkt: May 2018
iStock-504741093_teas.jpg

nieuws

Denk je dat je moeilijkheden hebt met het verteren van lactose? Durf je daarom geen melk producten meer te eten? Dat is erg jammer want melk producten bevatten immers essentiële voedingsstoffen zoals proteïnen en calcium die we nodig hebben in een gevarieerde en evenwichtige voeding.

Ontdek hoe yoghurt  toch iets voor jou kan zijn!

Intolerant aan lactose of moeilijkheden met het verteren – wat wil dit juist zeggen?

Als je 2 uur na het eten van melk producten krampen krijgt in je buik of je wat misselijk voelt dan kan het zijn dat je een vorm van lactose intolerantie hebt. Dit moet echter altijd door medische testen bevestigd worden.

De moeilijkheid van het verteren van lactose komt door het feit dat het lichaam niet in staat is lactase te produceren. Dit enzym dat gemaakt wordt door de dunne darm, speelt een essentiële rol in het afbreken van de suikers die van nature aanwezig zijn in melk. Deze afbraak zorgt ervoor dat deze melksuikers makkelijker te verteren zijn. 

Als je lichaam echter niet genoeg lactase produceert, dan kan je moeite hebben met het verteren van producten die lactose bevatten zoals melk en verse kaas. Zelden worden mensen echt geboren met een lactose intolerantie, dit is vaak iets dat zich later ontwikkelt met het ouder worden. 

iStock-154974006.jpg

Maar wat is nu het verschil tussen iemand die lactose intolerant is en iemand die moeilijkheden heeft bij het verteren van lactose? De intolerantie van lactose is de moeilijkheid om lactose te verteren en dit uit zich door symptomen. De intolerantie aan lactose mag niet verward worden met een allergie aan de proteïnen in de koemelk. 

Het belang van melk producten in een dagelijkse evenwichtige en gevarieerde voeding

iStock-185919750.png
Het lichaam heeft nood aan vitaminen en mineralen. Melk producten maken deel uit van een evenwichtige en gevarieerde voeding. Ze zijn makkelijk te vinden en zijn vaak van nature bron van proteïnen en calcium, die bijdragen tot onder andere de instandhouding van een normaal beendergestel. Bovendien draagt calcium bij tot de normale werking van de spieren en dragen eiwitten bij tot de groei en instandhouding van de spiermassa.

Dus als jij moeilijkheden hebt met het verteren van lactose, zou het toch jammer zijn niet te profiteren van al deze voordelen toch?

Als je intolerant bent aan lactose wil dit niet onmiddellijk zeggen dat je alle melk producten uit je voeding moet schrappen. Enerzijds kunnen mensen die intolerant zijn aan lactose vaak 12gr lactose per dag eten en/of drinken zonder symptomen te hebben. Anderzijds bevatten bepaalde melk producten minder lactose (zoals bijvoorbeeld harde kazen). Bovendien kan ook het verspreiden van de consumptie  van melk producten gedurende de dag of tijdens de maaltijd ervoor zorgen dat symptomen vermeden worden of verminderen.
Trouwens, yoghurt kan ook een optie zijn, dankzij zijn yoghurtfermenten! Dus waarom yoghurt niet proberen?

Yoghurtfermenten, een hulp bij het verteren van lactose!

Yoghurt wordt gemaakt met melk. Dankzij het fermentatieprocess, waarbij fermenten van natuurlijke oorsprong worden toegevoegd aan de melk, wordt de melk in yoghurt omgezet. Tijdens het fermentatieproces wordt een deel van de lactose ‘voorverteerd’. Bovendien verbeteren de levende yoghurtfermenten de lactosevertering van het product bij mensen die er moeilijkheden mee hebben*!

iStock-504741093_1024.png

Kortom! Raadpleeg snel jouw arts en wie weet geniet jij straks weer van een lekkere yoghurt en zijn essentiële voedingsstoffen!

*Te consumeren in het kader van een evenwichtige en gevarieerde voeding en een gezonde levensstijl

bron: ingezonden mededeling: Danone
verschenen op : 19/04/2018 , bijgewerkt op 17/05/2018

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in op onze nieuwsbrief:

Nee, bedankt