Voor jou gelezen op De Standaard

Starbucks moet kankeretiket op koffiebeker plakken

Laatst bijgewerkt: november 2019

nieuws

Ruim 90 koffiebedrijven, waaronder Starbucks, moeten in Californië een etiket op hun koffiebekers zetten dat waarschuwt voor een kankerverwekkende stof.

Dat heeft een lokale rechter in Los Angeles beslist. Bij het brandproces van koffie zouden chemische stoffen zoals acrylamide vrijkomen die schadelijk zijn voor de gezondheid.

Weg van lijst
De uitspraak is opmerkelijk want twee jaar geleden haalde het Internationaal Agentschap voor Kankeronderzoek koffie van de lijst met kankerverwekkende stoffen. Enig toelichting is op zijn plaats.

In Amerika zijn bedrijven verplicht de consument een waarschuwing te geven als een product een chemische stof bevat die kanker kan veroorzaken. De Council for Education and Research on Toxics (CERT), een non-profitorganisatie, spande daarom een rechtszaak aan tegen Starbucks en zo’n 90 andere koffiebedrijven zoals Peet’s Coffee en Dunkin’ Donuts.

Bewijslast bij koffiebedrijven
Over de vraag of de acrylamide in koffie ook echt het risico op kanker verhoogt, verschillen de meningen. Maar de bewijslast lag in de rechtszaak bij de koffiebedrijven. En die slaagden er volgens de rechter in Los Angeles niet in aan te tonen dat de stoffen onschadelijk zijn. Daarnaast zou de aanklager wel bewijs hebben dat koffie schadelijk is voor de gezondheid.

In een volgende fase van het proces wordt nu bepaald welke schadevergoedingen de koffiebedrijven moeten betalen voor het overtreden van de wet. De bedragen kunnen flink oplopen. Burgergroep CERT eist dat iedere consument 2500 dollar ontvangt per blootstelling aan de stof in een van de filialen van de aangeklaagde ketens.

Beroep nog mogelijk
De koffiebedrijven benadrukken dat acrylamide in zodanig kleine hoeveelheden in koffie zit, dat het niet kankerverwekkend is. Bovendien is de chemische stof belangrijk voor de smaak. De koffiebedrijven kunnen volgens Reuters nog tot 10 april tegen de uitspraak in beroep gaan.

Artikel uit De Standaard
bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180330_03438795


De Standaard
volgopfacebook

volgopinstagram