Helpt langzaam eten om af te vallen?

Laatst bijgewerkt: February 2018
123-vr-yoga-medit-gezond-leven-evenw-02-18.jpg

nieuws

Wie langzaam eet, niet snackt na het avondeten en twee uur voor het naar bed gaan niets meer eet, is slanker dan wie zich daar niet aan houdt. Dat blijkt uit een Japanse studie bij 60.000 mensen met diabetes type 2, gepubliceerd in BMJ.

De deelnemers ondergingen tussen 2008 en 2013 regelmatig gezondheidschecks. Als onderdeel van de screening werden onder andere BMI en tailleomtrek gemeten. Ze werden ook ondervraagd over hun eet- en slaapgewoonten, drank- en tabaksgebruik. Zo moesten de proefpersonen hun eetgedrag categoriseren als langzaam, normaal of snel, of ze minstens 3 keer per week nog een maaltijd eten 2 uur voor het slapengaan, of ze regelmatig snacken ’s avonds na het eten en of ze ontbijten. 

De langzame eters waren slanker en hadden de helft minder kans op obesitas (21,5%) dan de snelle eters (44,8 %) en dan de mensen die aan een normaal tempo aten (29,6 %). Ook wie minstens 3 keer per week een laat avondmaal gebruikt of snackt na het avondeten, is vaker te dik (+ 10%). Mensen die regelmatig hun ontbijt overslaan kampen ook iets vaker met overgewicht. 

De onderzoekers stippen wel aan dat het om een observationele studie gaat en dat de deelnemers zelf moesten aangeven hoe snel ze aten. Dat betekent dat het lastig is om oorzaak en gevolg aan te wijzen. Mogelijk kregen de langzame eters minder calorieën binnen, of bewogen ze meer. De studie ging niet na hoeveel en wat de mensen precies aten.

Recente studies doen vermoeden dat niet alleen hoeveel u eet, maar ook eetgewoontes een invloed hebben op het gewicht. Een mogelijke verklaring is dat snelle eters te laat voelen dat ze vol zitten. Wie langzaam eet kan nog op tijd stoppen. Over laat eten en niet ontbijten werd al eerder gesuggereerd dat het mogelijk overgewicht in de hand werkt. 

Bron
http://bmjopen.bmj.com/content/8/1/e019589
https://www.nhs.uk/news/obesity/slower-eating-may-help-prevent-weight-gain/



verschenen op : 11/03/2018
pub

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in op onze nieuwsbrief:

Nee, bedankt