Wordt u dik als u 's avonds nog veel eet?

Laatst bijgewerkt: maart 2018
123-voed-kip-frietjes-vet-maaltijd-11-17.jpg

nieuws

Veel mensen denken nog altijd dat alles wat u na acht uur 's avonds eet wordt omgezet in vet. Uw lichaam zou 's avonds namelijk in 'spaarstand' gaan, waardoor uw voedsel veel minder goed verbrandt. Dit klopt evenwel niet. Wat wél telt is niet wanneer maar hoeveel en wat u eet. 

Het gaat erom hoeveel calorieën u in totaal op een dag binnenkrijgt door eten en hoeveel calorieën u verbruikt door bijvoorbeeld beweging. Wat u meer eet dan u verbrandt, slaat u op als vet. Er is wel enig verschil in hoe snel de stofwisseling overdag en ’s nachts werkt. Maar het verschil is zo miniem, dat het nauwelijks enig effect heeft. 

Als stelregel geldt dat de warme maaltijd, of u die nu ’s middags of ’s avonds gebruikt, ongeveer 30 tot 35 procent van de totale dagenergie moet opleveren. De dagelijkse energiebehoefte van vrouwen met lichte activiteit schommelt rond 2000 kcal, voor mannen rond 2500 kcal. 

Laat op de avond eten is wel een risicofactor voor dik worden wanneer de tijd tussen lunch en een late avondmaaltijd wordt overbrugd met tussendoortjes of snacks die veel calorieën leveren, zonder dat er bij de maaltijd minder wordt gegeten. Maar ook dat heeft niets met het tijdstip zelf te maken. 

Ongemakken
Laat op de avond veel, en zeker vetrijk eten, kan wel aanleiding geven tot allerlei ongemakken. U kunt bijvoorbeeld last hebben van een zwaar gevoel en oprispingen. Veel mensen raken ook moeilijker in slaap of worden ’s nachts wakker als ze te veel of te laat hebben gegeten. Ook voor mensen die last hebben van maagzuur of van reflux, wordt het afgeraden om ’s avonds te veel te eten omdat dit hun klachten kan verergeren. 

Regelmaat
Er verschijnen af en toe wel studies waaruit zou blijken dat mensen die laat eten een grotere kans zouden hebben op overgewicht. Zo bleek uit een recente overzichtsstudie naar eetgewoonten in diverse Europese landen bijvoorbeeld dat mensen die vooral ’s avonds veel eten, gemiddeld meer wegen. Maar dat geldt ook voor mensen die veel snacken tussen de maaltijden en voor mensen die niet ontbijten. Maar geen enkel van deze studies kon een oorzakelijk verband tussen laat eten en een hoger BMI aantonen. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat mensen die 's avonds laat eten minder bewegen dan mensen die vroeger eten. 

Regelmaat - zo veel mogelijk op vaste tijdstippen eten - speelt mogelijk wel een (beperkte) rol. Er zijn bijvoorbeeld aanwijzingen dat mensen die geregeld een maaltijd overslaan, bijvoorbeeld het ontbijt, of mensen die in ploegen werken en daardoor ineens om 6 uur ’s avonds moeten ontbijten en om 7 uur ’s ochtends lunchen, meer kans hebben om aan te komen. Maar ook dat kan te maken hebben met het feit dat ze daardoor meer eten dan ze normaal zouden doen, of meer energierijke snacks gebruiken. 

Besluit
Er zijn op dit moment geen bewijzen dat laat of onregelmatig eten slecht is voor het gewicht of de gezondheid. Meestal wordt aangeraden om drie keer per dag te eten (ontbijt, lunch en avondmaal), plus maximaal drie à vier tussendoortjes. 

Bronnen
• Voedingscentrum
www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/afvallen-en-gewicht/kom-je-aan-van-eten-na-8-uur.aspx
http://www.voedingscentrum.nl/nl/nieuws/heeft-regelmatig-eten-effect-op-je-gezondheid.aspx

• Proceedings of the Nutrition Society
http://journals.cambridge.org/action/displayAbstract?fromPage=online&;aid=10339096&fileId=S0029665116000306

• Nemo Kennislink
www.nemokennislink.nl/publicaties/van-laat-eten-word-je-dik

• UZLeuven
www.uzleuven.be/nl/veelgestelde-vragen-over-voeding#toc-3

• American Journal of Clinical Nutrition
http://ajcn.nutrition.org/content/106/5/1213
www.nhs.uk/news/food-and-diet/avoid-eating-just-your-bedtime-study-recommends/
• Nutrients
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4425165/



verschenen op : 23/03/2018


pub