Hoe voorkom je zadelpijn?

Laatst bijgewerkt: juli 2018
123-wielrenner-fiets-08-17.jpg

nieuws

- Koop een goede fietsbroek met een ingelegde padding (vroeger was dat zeem, nu is het meestal synthetisch materiaal). Zo’n kussenlaagje zit niet alleen zacht, het dempt ook de schokken en het absorbeert het transpiratievocht. Zo blijft je huid droog en geraakt hij niet geïrriteerd.

- Zorg voor een degelijk fietszadel, al dan niet met een gellaag, dat op zijn breedste deel je beide zitbeenderen ondersteunt. Wanneer het zadel te smal is, hangen je zitbeenknobbels over de rand en moet het zachte weefsel de druk en de schokken opvangen. Bij vrouwen staan de zitbeenderen iets verder uiteen dan bij de mannen omdat ze een breder bekken hebben. Ook bij het fietsen in een rechte houding (niet met het lichaam voorovergebogen) gaan die beenderen iets verder uit elkaar staan.
Sommige zadels hebben een ergonomische vorm met de bedoeling om de druk zo goed mogelijk te verdelen en de bloedvaten en zenuwen in de geslachtsdelen zo min mogelijk af te knellen.
Ook de ventilatie van het zadel is belangrijk.


Bron:
 https://www.gezondheidsnet.nl/


bron: Hilde Deweer, lifestyleredactrice
verschenen op : 28/07/2018 , bijgewerkt op 29/07/2018


pub