Postmenopauzale bloedingen bij kruidenmiddelen met hop

Laatst bijgewerkt: augustus 2017
123-pil-medic-poeder-suppl-08-17.jpg

nieuws

Het gebruik kruidenmiddelen met hop zoals MenoCool® en Menohop® kan vaginale bloedingen geven. Het Nederlandse bijwerkingencentrum Lareb ontving hierover elf meldingen. De vrouwen gebruikten deze middelen ter verlichting van postmenopauzale (overgangs) klachten.

MenoCool® is een kruidenmiddel dat zonder recept verkrijgbaar is. Het bevat drie verschillende soorten hop. Menohop® bevat hop- en soja extract. In hop en soja zitten stoffen die een vergelijkbare werking hebben als het vrouwelijke hormoon oestrogeen. Deze stoffen worden fyto-oestrogenen genoemd.

Vaginale bloeding
Vaginale bloedingen in of na de overgang kunnen wijzen op een onderliggende ziekte maar ook het gebruik van estrogenen kan deze klachten geven. Dat fyto-estrogenen uit soja postmenopauzale bloedingen kunnen geven is al bekend. Uit de tien meldingen blijkt dat dit ook geldt voor het hop bevattende MenoCool®. Naast de meldingen over dit product werd er één melding ontvangen over Menohop®. Uit de meldingen bleek dat bij de vrouwen sprake was van verdikking van het baarmoederslijmvlies. Dit leidde uiteindelijk tot vaginale bloedingen. Het is te verwachten dat andere producten die fyto-estrogenen bevatten deze klachten ook kunnen veroorzaken.


Wil je onze artikels graag ontvangen in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Gezondheid NV / Mediahuis.
volgopfacebook

volgopinstagram