10 zelfhulptips om te stoppen met roken

Laatst bijgewerkt: april 2017
123-stop-roken-sigaret-04-17.jpg

nieuws Hoe weersta je aan de drang om een sigaretje op te steken? Een paar kleine aanpassingen in je levensstijl kunnen je helpen om te stoppen met roken.

1. Denk positief: Laat je niet ontmoedigen als je vroeger al eens, helaas zonder succes, een poging ondernam om te stoppen met roken. Leer uit je ervaring en doe het anders deze keer. Meteen helemaal stoppen en geen enkele sigaret meer aanraken, is vaak de beste strategie.

2. Maak een concreet plan met een deadline en hou je eraan. Denk ook aan een oplossing voor moeilijke momenten: een feestje waarop er gerookt wordt of een pauze op het werk. Het verlangen in een sigaret kan je 5 minuten lang verleiden! Je denkt dus vooraf maar beter aan een ontsnappingsplan: doe een dansje of ga naar de bar op een feestje, eet een stuk fruit of loop een rondje tijdens de pauze.

3. Let op je voeding en wijzig je routine na de maaltijd. Studies in de Verenigde Staten hebben uitgewezen dat sommige voedingsmiddelen, waaronder vlees, als effect hebben dat een sigaret na de maaltijd beter smaakt. Bij kaas, groente en fruit is dat niet het geval.
Heb je de gewoonte om na de maaltijd steevast een sigaret op te steken, sta dan na het eten meteen recht en ga aan de slag om de verleiding te weerstaan en iets om handen te hebben.

4. Wijzig ook je drinkpatroon. Dezelfde studies hebben aangetoond dat ook alcohol, thee, koffie, cola en mousserende drank een sigaret beter doen smaken. Drink dus zoveel mogelijk water en af en toe ook eens fruitsap.

5. Denk aan je gezondheid. Iedereen weet dat roken slecht is voor de gezondheid en de combinatie van roken en alcohol is dat des te meer. Het geeft bijvoorbeeld 38 keer meer risico op mondkanker (bron NHC)! Keep that in mind …

6. Beweeg. Het is wetenschappelijk bewezen dat beweging, zelfs een wandeling of stretching van slechts 5 minuten, de zin in een sigaret vermindert.

7. Zoek de niet rokers van het gezelschap op.

8. Hou je handen en je mond bezig als je je in een ‘uitnodigende’ situatie bevindt. Drink met een rietje en hou je glas in de hand waarmee je normaal een sigaret zou vasthouden. Neem een kauwgom of een stukje groente of fruit om op te kauwen en hou je rokershand nuttig bezig met een stressballetje of een ander object.

9. Gebruik een nicotinevervanger als het echt niet lukt en probeer die ook beetje bij beetje af te bouwen.

10. Motiveer jezelf. Maak een lijst van redenen om te stoppen: je gezin, een baby op komst, een mooiere huid, een budget dat vrijkomt en dat je aan een leuk etentje of een reisje kunt spenderen …

Zie ook www.tabakstop.be


bron: Hilde Deweer



pub