Fruit- en groentesap: wat is goed voor je gezondheid?

Laatst bijgewerkt: september 2019
123m-groentesap-fruitsap-02-17.jpg

nieuws

Wie houdt er nu niet van een lekker glaasje fris fruitsap? Een zoete smaak, een levendige kleur en nog eens gezond op de koop toe. Maar volgens sommige diëtisten is dat een overhaaste conclusie: sommige merken/soorten fruitsap bevatten inderdaad nuttige voedingsstoffen, maar andere zijn nauwelijks beter dan vloeibare snoep!
Het is dus belangrijk dat je weet wat je koopt ... 

Vers groentesap is de beste keuze
Tomaten(sap) bevat lycopeen wat kan helpen om het risico op prostaatkanker te verminderen en bietensap kan je helpen om je bloeddruk in te tomen. Groentesap met pulp bevat wat vezels (niet zoveel als de niet gecentrifugeerde groente) en dat zijn goede hongerstillers. En groentesap bevat ook veel minder suiker en calorieën dan de typische fruitsappen. Check wel het zoutgehalte van de groente. 

Fruitcocktails zijn de slechtste keuze
Wees op je hoede met producten die fruitcocktail of fruitdrink heten want die bevatten meestal weinig echt fruitsap. Ze bestaan hoofdzakelijk uit water waaraan een zoetstof zoals maïssiroop is toegevoegd . Qua voedingswaarde zijn ze niet beter dan de meeste soft drinks: veel suiker en calorieën, maar weinig voedingsstoffen. 

Het dilemma met 100% fruit
Fruitsap waaraan geen zoetstoffen zijn toegevoegd, zuiver sap dus, is inderdaad een goede bron van voedingsstoffen zoals kalium en vitamine C, maar fruitsap is ook een extra bron van fruitsuiker en calorieën. Trop is hier dus ook te veel... En sap heeft bovendienniet zoveel vezels en fytonutriënten als de ongeperste vrucht. Wees dus voorzichtig wat de hoeveelheden betreft, de meeste voedingsexperts houden het bij maximum een glas zuiver fruitsap per dag. Drink je graag een paar extra glaasjes, leng het fruitsap dan aan met water. 

Als je maar een glas fruitsap per dag mag drinken, dan kies je meteen beter de juiste soort die de meest waardevolle voedingsstoffen bevat. Goede keuzes zijn sap van granaatappel, veenbessen, açaibessen, pruimen en rode druiven. 

  • Granaatappelsap staat op kop. Het bevat wel veel suiker en calorieën, maar het zit ook boordevol antioxidanten. Meer zelfs dan groene thee.
  • Veenbessensap is een bommetje van vitamine C, dat is een belangrijke tool voor je immuunsysteem, en het zou ook helpen bij het elimineren van bacteriën die urineweginfecties veroorzaken. 
  • Açai is een bes die groeit in Zuid-Amerika en het açaibessensap is een momenteel nog steeds min of meer een hype. Açaipulp bevat hogere concentraties antioxidanten dan veenbessen, blauwe bessen, zwarte bessen of aardbeien. 
  • Vaak wordt gezegd dat gematigd wijngebruik goed is voor het hart. Wel, hetzelfde geldt voor blauwedruivensap. Het bevat flavonoïden en resveratrol wanneer het geperst wordt uit de volledige druif: de zaadjes en de schil inbegrepen. De ongeperste vrucht bevat alweer meer vezels. 
  • Pruimensap staat bekend als een uitstekend hulpmiddel bij constipatie. Het is namelijk niet alleen een goede bron van vezels, het bevat ook een natuurlijk laxatief namelijk sorbitol. Maar daar ‘stopt’ het niet. Pruimensap zit ook boordevol ijzer, kalium en antioxidanten. 
  • Wat met sinaasappelsap? Sinaasappel bevat heel veel vitamine C, dat is het goede nieuws. Sommige voorverpakte sappen zijn ook nog eens verrijkt met calcium en vitamine D, wat goed is voor je beenderen. Ongezoet sinaasappelsap heeft minder calorieën dan sommige bessen- en druivensappen, maar de andere kant van de medaille is dat het ook minder antioxidanten heeft dan de donkere sappen zoals druivensap, granaatappelsap en blauwebessensap.

zie ook artikel : Vruchtensappen: gezond of ongezond?


bron: Hilde Deweer, lifestyleredactrice



pub