Interactieve slaap-app helpt om beter te slapen

Laatst bijgewerkt: maart 2017
123-app-smartphone-02-17.jpg

nieuws De smartphone-app 'SleepCare' die aan de TU Delft en de Universiteit van Amsterdam en Utrecht werd ontwikkeld, helpt om mensen met chronische slapeloosheid een beter slaapritme aan te leren. Gebruikers van de app vielen sneller in slaap en werden minder vaak wakker. Drie maanden later was dit effect nog steeds zichtbaar. Dat blijkt uit onderzoek aan de TU Delft.

Ongeveer 10 % van de Nederlandse bevolking lijdt aan chronische slapeloosheid. De gebruikelijke behandeling hiervan is cognitieve gedragstherapie, met onder meer uit slaaprestrictie en ontspanningsoefeningen. De therapie is echter beperkt toegankelijk; er zijn te weinig slaaptherapeuten voor het grote aantal mensen met slaapproblemen. Daarnaast blijkt dat patiënten moeite hebben om de therapie vol te houden, omdat zij het bijvoorbeeld lastig vinden om zich aan de voorgeschreven slaaptijden te houden.

Virtuele coach
Er zijn allerlei manieren om behandelingen bij slapeloosheid te ondersteunen met technologie, bijvoorbeeld apps die uw slaap meten of slimme wekkers die u op het juiste moment wakker maken. Slechts de helft van de mensen met slaapproblemen maakt zo’n door technologie ondersteunde slaaptraining daadwerkelijk af.
SleepCare is gebaseerd op bestaande cognitieve gedragstherapie maar doet meer dan alleen het slaappatroon bijhouden. Gebruikers gingen bijvoorbeeld ook aan de slag met slaaphygiëne, afgestemd op het dagelijks leven.

Voor het onderzoek naar de effectiviteit van de app werden 150 mensen met chronische slapeloosheid opgevolgd. De helft zes weken lang direct toegang tot SleepCare, de andere helft werd eerst op een wachtlijst geplaatst. Bij de deelnemers die de app gebruikten, was een duidelijke afname van de slaapproblemen te zien. Mensen vielen sneller in slaap en werden minder vaak wakker. Drie maanden later was dit effect nog steeds zichtbaar.
De app is op dit moment alleen beschikbaar voor Android-telefoons.




pub